Stadion(omgeving) ontwikkelingen

De AZ-onderwerpen die hierboven niet thuishoren
palaver
Seizoenkaarthouder

Een paar extra foto’s van het bedrijf dat de grondwerkzaamheden uitvoert.

Afbeelding

https://www.bonneveld.nl/nieuwe-kap-afa ... on-alkmaar
Pijnacker
Herry en/of Berry

Toffee schreef:
02 aug 2020, 07:36
Ik schat die hoofdbuizen op ruwweg 60 cm diameter. En die dwarsbuizen op iets van 40 cm. Als ik weer bij het stadion ben zal ik het voor je trachten te achterhalen, ook de breedte!
renders met boog ipv rechte hoofdbuizen onderin, middenin 2m hoger. Ik heb het dak even uitgezet, zodat de boog beter zichtbaar is. De buizen zijn 40cm & 60cm.
92.jpg
92.jpg (41.77 KiB) 3133 keer bekeken
93.jpg
93.jpg (41.25 KiB) 3133 keer bekeken
91.jpg
91.jpg (40.84 KiB) 3133 keer bekeken
Toffee
Supporter

palaver schreef:
02 aug 2020, 16:11
Een paar extra foto’s van het bedrijf dat de grondwerkzaamheden uitvoert.

Afbeelding

https://www.bonneveld.nl/nieuwe-kap-afa ... on-alkmaar
Super interessant Palaver!

Je kan goed zien dat die dakkolommen die alleen op druk worden belast (dicht tegen het stadion aan) 6 palen per stuk krijgen. (Op die zes palen wordt een betonnen brug geplaatst, het wapeningsstaal ligt al klaar)

En voor die buitenste dakkolommen (die door de windbelasting en hefboom van het dak in theorie op trek kunnen worden belast) is de draagkracht van 4 palen kennelijk afdoende.
Everton: Pride of Merseyside
Toffee
Supporter

Pijnacker schreef:
02 aug 2020, 18:42
renders met boog ipv rechte hoofdbuizen onderin, middenin 2m hoger. Ik heb het dak even uitgezet, zodat de boog beter zichtbaar is. De buizen zijn 40cm & 60cm.
Ziet er heel mooi uit Pijnacker! Nice gefixt.
Kilkenny
Moderatort

De zijbeuk is al helemaal open op de betonnen vloer na. Als de buis op de foto de grootste doorsnede is dan is dat zo'n 80 cm als ik in verhouding naar de betonstraatstenen (21 cm lang) kijk. Foto van ca 12.00. vandaag.
Bijlagen
20200805_124304 50%.jpg
20200805_124304 50%.jpg (156.87 KiB) 2568 keer bekeken
20200805_124129 50%.jpg
20200805_124129 50%.jpg (99.49 KiB) 2568 keer bekeken
Langedijk
Barry

Ik hoop dat ze meteen de letters op de gevel aan de voorzijde vervangen. Op zijn minst hetzelfde lettertype en wat minder goedkoop.
palaver
Seizoenkaarthouder

Kilkenny schreef:
05 aug 2020, 14:20
De zijbeuk is al helemaal open op de betonnen vloer na. Als de buis op de foto de grootste doorsnede is dan is dat zo'n 80 cm als ik in verhouding naar de betonstraatstenen (21 cm lang) kijk. Foto van ca 12.00. vandaag.
Zullen de spantpoten dan ook ongeveer zo dik worden?

Hieronder nog een indruk van gisteren 8 augustus. Het is een screenshot van Instagram, vandaar de beroerde kwaliteit.

Afbeelding

Met witte stoelen ipv zwart, of rood op X3.
Afbeelding

Had “VDB” of “ Ben” op x1, 2 en 3 wel vet gevonden.
palaver
Seizoenkaarthouder

Pijnacker
Herry en/of Berry

Die luchtfoto laat nog beter de afmetingen van de megatruss zien. Hij is ook al precies uitgelijnd. Ook de fundatie vd dakpoten wordt al zichtbaar. Zodra de temperaturen het toelaten kan ik het model weer wat bijschaven.

Ik hoop dat die witte stoeltjes op X3 tijdelijk zijn, en dat die verhuizen naar de overkant om het AZ logo daar weer volledig te hebben. Dat is netter en past beter bij een topclub.
palaver
Seizoenkaarthouder

Pijnacker schreef:
11 aug 2020, 11:15
Die luchtfoto laat nog beter de afmetingen van de megatruss zien. Hij is ook al precies uitgelijnd. Ook de fundatie vd dakpoten wordt al zichtbaar. Zodra de temperaturen het toelaten kan ik het model weer wat bijschaven.

Ik hoop dat die witte stoeltjes op X3 tijdelijk zijn, en dat die verhuizen naar de overkant om het AZ logo daar weer volledig te hebben. Dat is netter en past beter bij een topclub.
Zoiets, met een Alkmaarder skyline zou ook niet verkeerd staan.
Afbeelding
palaver
Seizoenkaarthouder

Afbeelding
Kilkenny
Moderatort

Foto gekregen van de wapening van de betonvoet van de fundering voor de dakspanten.
Bijlagen
IMG-20200812-WA0000.jpg
IMG-20200812-WA0000.jpg (201.35 KiB) 245 keer bekeken
palaver
Seizoenkaarthouder

Van de site van ZenJ
Op 10 augustus 2019 stortte een deel van het dak van het AFAS Stadion in Alkmaar in. AZ wilde zo snel mogelijk weer beschikken over een nieuw dak en nam architectenbureau ZJA, Royal HaskoningDHV en IGG in de arm om gedurende het competitie-jaar 2020-2021 te kunnen spelen in een hersteld en vernieuwd stadion.

Het nieuwe dak berust op een volstrekt ander principe dan het vorige. Het bestaande, zelfdragende dak volgt een golvende lijn, ooit ingegeven door de verdeling van zitplaatsen in het stadion en de bijbehorende ideale zichtlijnen. In het ontwerp van ZJA voor de vernieuwbouw van het dak wordt optimaal gebruik gemaakt van de ruimte in het stadion, wat leidt tot een dak dat wordt gedragen door een reeks kraan-achtige constructies die buiten het stadion staan. Het nieuwe dak is recht en steekt verder het stadion in dan het oude, waardoor het meer bescherming biedt tegen regen en wind.

Meer zitplaatsen, meer sfeer

Voor het AFAS Stadion hebben altijd ambitieuze plannen klaargelegen die voorzagen in vernieuwing en uitbreiding. AZ ziet een toekomst waarin ruimte zou zijn voor complementaire functies aan het stadion, zoals zalen, kantoren en een hotel. Kortom, een bestemming die om heel wat meer redenen te bezoeken is dan een voetbalwedstrijd.

Zo ver gaan de nu in uitvoering gebrachte plannen nog niet, maar de noodzaak een nieuw dak te overwegen is wel een ideale gelegenheid een grondige update van het stadion te realiseren. Om te beginnen komt het nieuwe dak tegemoet aan de wens om meer zitplaatsen onder te brengen, door een grotere hoogte en de extra bescherming tegen het weer, wat zitplaatsen dichter bij het veld mogelijk maakt. De achterwand van de tribunes is ontworpen met gespannen kunststof-doeken, die bij de club horende beelden kunnen dragen. Meer supporters, deels dichter op het veld, meer expressieve aankleding, en zelfs de terugkeer van de mogelijkheid staanplaatsen aan te bieden, dat alles brengt meer sfeer in het stadion. Bovendien verdwijnen de vier lichtmasten en wordt de verlichting met een stelsel in de dakrand verzonken LEDlichten zowel voor spelers als supporters prettiger.

Techniek en uiterlijk

Er is weinig tijd voor de bouw, wat natuurlijk eisen stelde aan het ontwerp. De kraan-achtige armen die het dak van buitenaf optillen en het 175 meter lange reuzenspant dat het nieuwe dak aan de hoofdtribune draagt zijn snel en zonder onderbreking van het gebruik van het stadion te bouwen.

Van een afstand wordt de aanblik van het AFAS Stadion door de nieuwe dakconstructie versterkt. De hoge witte rug van het reuzenspant aan de zuid-westzijde is van ver te zien en de karakteristieke, uit witte buizen opgetrokken kraan-armen voegen een krachtig en robuust element aan het uiterlijk toe. Het vernieuwde stadion ziet er groter en wat brutaler uit. Het is overduidelijk het huis van een zelfbewuste club die wil groeien

Opdrachtgever: AZ
Constructeur: Royal HaskoningDHV
Kostendeskundige: IGG
Project management: The Stadium Consultancy
Jaar: 2019 - lopend
Toffee
Supporter

Toffee schreef:
02 aug 2020, 07:36
Ik schat die hoofdbuizen op ruwweg 60 cm diameter. En die dwarsbuizen op iets van 40 cm. Als ik weer bij het stadion ben zal ik het voor je trachten te achterhalen, ook de breedte!
Vandaag bij het stadion vernomen van iemand van ASK Romein:

-hoofdbuizen: diameter 90 cm (Kilkenny kan beter schatten dan ik :wink: )

-dwarsbuizen: diameter 40 cm.

-voorlopige installatie datum megatruss: 4 november.
Plaats reactie