Stadion(omgeving) ontwikkelingen

De AZ-onderwerpen die hierboven niet thuishoren
FugAZi
Fanatic

16 aug 2019, 11:39

palaver schreef:
16 aug 2019, 11:18
Als ze de kwaliteit van het staal in twijfel trekken, komen ze bij Tata Steel (voorheen Corus) uit. Laten we hopen dat er in ieder geval geen sprake is geweest van achterstallig onderhoud.
Tata Steel levert gewoon wat er besteld is, de aannemer besteld meestal het materiaal.

Geruchten van afgekeurde partijen staal, conspiracy theory of waarheid?

palaver
Herry en/of Berry

16 aug 2019, 11:47

FugAZi schreef:
16 aug 2019, 11:39
Tata Steel levert gewoon wat er besteld is, de aannemer besteld meestal het materiaal.

Geruchten van afgekeurde partijen staal, conspiracy theory of waarheid?
Als je de link opent dan vind je een informatiefolder van Corus waarin staat dat ze het staal hebben geleverd. Wie heeft het over geruchten over afgekeurde partijen staal of samenzweringstheorieën?

pAuluZ
Invaller

16 aug 2019, 11:58

ALKMAAR - Het herstel van het AFAS-stadion van Eredivisie-club AZ Alkmaar gaat zeker een jaar duren.
Dat stelt hoogleraar Constructief Vormgeven van de TU Delft Rob Nijsse in reactie op de conclusies van een verkennend onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over het stadion.
mAgNaVoX oDySsEy

Bob Ross
Reservespeler
Contacteer:

16 aug 2019, 12:01

Kilkenny schreef:
16 aug 2019, 11:33
Wat is het nut?
Tja, wat is uberhaubt het nut van een forum?

Ik vind het wel interessant om na te gaan wie er volgens ons de schuldige is. Ik denk dat je blij mag zijn dat we financieel wat lucht hebben, want bij sommige clubs zou dit gewoon een faillissement kunnen betekenen. Het stadion zelf zal hopelijk een verzekeringskwestie worden, maar alle misgelopen stadioninkomsten en extra kosten voor andere stadions krijg je niet terug. Dan krijg je ook nog alle proceskosten, want reken maar dat geen enkele partij de verantwoordelijkheid hiervoor wil gaan nemen. AZ kan vervolgens niet wachten op de rechterlijke uitspraak en zal dus misschien zelf wel veel geld moeten investeren in het dakherstel, waar je dus moet hopen dat je dat allemaal weer terugkrijgt.

Met al die failliete bedrijven hoop ik maar dat AZ niet uiteindelijk zelf de lul is. Volgens mij kunnen we inmiddels wel stellen dat goedkoop duurkoop blijkt te zijn.

Kilkenny
Moderatort

16 aug 2019, 12:03

pAuluZ schreef:
16 aug 2019, 11:58
ALKMAAR - Het herstel van het AFAS-stadion van Eredivisie-club AZ Alkmaar gaat zeker een jaar duren.
Dat stelt hoogleraar Constructief Vormgeven van de TU Delft Rob Nijsse in reactie op de conclusies van een verkennend onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over het stadion.
Niets bijzonders. Alleen de voorbereidingen kosten al minimaal 4 maanden, aanbesteding, uitvoering. Dan ben je zo aan een jaar. De interessante vraag is wanneer tijdens het herstel we weer thuis kunnen voetballen.

Langedijk
Barry

16 aug 2019, 12:09

Ik mag toch aannemen dat AZ goed verzekerd is want als thuis mijn dak instort ben ik dat ook. Natuurlijk gaat het wel een duur geintje worden, neem alleen al de bussen die elke ‘thuiswedstrijd’ ingezet moeten worden. Laat ze het dak eerst maar volledig verwijderen en gratis poncho’s of paraplu’s uitdelen.

vriend
Reservespeler

16 aug 2019, 12:12

Bob Ross schreef:
Tja, wat is uberhaubt het nut van een forum?

Ik vind het wel interessant om na te gaan wie er volgens ons de schuldige is. Ik denk dat je blij mag zijn dat we financieel wat lucht hebben, want bij sommige clubs zou dit gewoon een faillissement kunnen betekenen. Het stadion zelf zal hopelijk een verzekeringskwestie worden, maar alle misgelopen stadioninkomsten en extra kosten voor andere stadions krijg je niet terug. Dan krijg je ook nog alle proceskosten, want reken maar dat geen enkele partij de verantwoordelijkheid hiervoor wil gaan nemen. AZ kan vervolgens niet wachten op de rechterlijke uitspraak en zal dus misschien zelf wel veel geld moeten investeren in het dakherstel, waar je dus moet hopen dat je dat allemaal weer terugkrijgt.

Met al die failliete bedrijven hoop ik maar dat AZ niet uiteindelijk zelf de lul is. Volgens mij kunnen we inmiddels wel stellen dat goedkoop duurkoop blijkt te zijn.
Precies dit. Het wordt een jarenlang voortslepende affaire omtrent de schuldvraag en daarmee samenhangend de verzekeringskwestie. In het slechtste geval draait AZ zelf voor alle schade op. Miljoenen dus.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.

FugAZi
Fanatic

16 aug 2019, 12:13

palaver schreef:
16 aug 2019, 11:47
Als je de link opent dan vind je een informatiefolder van Corus waarin staat dat ze het staal hebben geleverd. Wie heeft het over geruchten over afgekeurde partijen staal of samenzweringstheorieën?
De geruchten zijn er al sinds 2006 schijnt, in alle shit die we van verschillende partijen de laatste tijd te lezen hebben gekregen heb ik het meerdere keren voorbij zien komen, maar ik ben de weg kwijt waar het precies vandaan kwam.

AZA'dam
Fanatic

16 aug 2019, 12:57

Antti Opdam schreef:
16 aug 2019, 11:23
Maar goed. Wie is nu de schuldige? Het is tijd voor wat blame storming.

Wie van de 33 failliete partijen krijgt dit op zijn bordje?
Laten we hopen dat dat een probleem is voor de verzekering om uit te zoeken.

pAuluZ
Invaller

16 aug 2019, 12:59

En hopen dat de bal er weer snel rolt, dan maar even zonder dak.
Of betekent dit dan ook gewoon echt een jaar op slot?
mAgNaVoX oDySsEy

Dario Hubner
Fanatic

16 aug 2019, 13:05

Antti Opdam schreef:
16 aug 2019, 11:23
De miljoenen van Til verdwijnen sneller dan Escobar die zijn dochter probeert warm te houden met dollar biljetten gedurende een koude winternacht.

Vervelend.

Maar goed. Wie is nu de schuldige? Het is tijd voor wat blame storming.

Wie van de 33 failliete partijen krijgt dit op zijn bordje?
Kom op zeg. Totaal nutteloos gestook. Eerst maar lekker de verschillende bevindingen en rapporten afwachten.

palaver
Herry en/of Berry

16 aug 2019, 13:22

pAuluZ schreef:
16 aug 2019, 12:59
En hopen dat de bal er weer snel rolt, dan maar even zonder dak.
Of betekent dit dan ook gewoon echt een jaar op slot?
Als dat laatste het geval is, hoop ik maar dat het Olympisch Stadion aangepast kan worden. Dan heb je maar minder bobo-faciliteiten (900 business seats geen skyboxen), maar zit je veel dichterbij. Het ALS of de Galgenwaard lijken me voor de langere termijn echt te ver. En stel nu dat er weer met wedstrijden geschoven moet worden i.v.m. Europese wedstrijden, van wie dan ook. Dan zit je continu met de vraag of je BVO-gastheer niet in de knel komt. Supporters moeten dan al 33 thuiswedstrijden bezoeken. Dan mag het toch wel iets dichter bij huis zijn? En dan nota bene in een stadion dat anders bijna nooit gebruikt wordt.

Grifo
Seizoenkaarthouder
Contacteer:

16 aug 2019, 13:44

Bob Ross schreef:
Het stadion zelf zal hopelijk een verzekeringskwestie worden, maar alle misgelopen stadioninkomsten en extra kosten voor andere stadions krijg je niet terug. Dan krijg je ook nog alle proceskosten, want reken maar dat geen enkele partij de verantwoordelijkheid hiervoor wil gaan nemen. AZ kan vervolgens niet wachten op de rechterlijke uitspraak en zal dus misschien zelf wel veel geld moeten investeren in het dakherstel, waar je dus moet hopen dat je dat allemaal weer terugkrijgt.
Inkomstenderving kan je wel degelijk verzekeren en mogelijk is dat zelfs verzekerd. Ik betwijfel of 'extra' kosten als de busreisvoorzieningen, die slechts indirect te maken hebben met de stadionproblematiek gedekt (kunnen) worden, maar het mislopen van recettes en horecainkomsten zouden best gedekt kunnen zijn.

Proceskosten worden doorgaans betaald door de verliezende partij. Dat wordt door de rechter bepaald.

AZ-073
Oude garde

16 aug 2019, 13:45

palaver schreef:
16 aug 2019, 13:22
Als dat laatste het geval is, hoop ik maar dat het Olympisch Stadion aangepast kan worden. Dan heb je maar minder bobo-faciliteiten (900 business seats geen skyboxen), maar zit je veel dichterbij. Het ALS of de Galgenwaard lijken me voor de langere termijn echt te ver. En stel nu dat er weer met wedstrijden geschoven moet worden i.v.m. Europese wedstrijden, van wie dan ook. Dan zit je continu met de vraag of je BVO-gastheer niet in de knel komt. Supporters moeten dan al 33 thuiswedstrijden bezoeken. Dan mag het toch wel iets dichter bij huis zijn? En dan nota bene in een stadion dat anders bijna nooit gebruikt wordt.
Ken deze afkorting niet
ALS = ADO?
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"

MO7
Beheerder

16 aug 2019, 13:51

Die verzint ie ook zelf, maar hij zal het Abe Lenstra Stadion wel bedoelen, niet de ziekte.

Ik denk dat het Olympisch Stadion trouwens de hel is qua parkeren.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?

palaver
Herry en/of Berry

16 aug 2019, 14:00

AZ-073 schreef:
16 aug 2019, 13:45
Ken deze afkorting niet
ALS = ADO?
Het Abe Lenstra Stadion.

Joostess
Seizoenkaarthouder

16 aug 2019, 14:18

Er zit volgens mij een duidelijk verschil qua stadioneisen als het gaat om een eredivisie/nationale bekerwedstrijd, of de Europa League. Afhankelijk van het aantal verkochte seizoenskaarten (wellicht een deel retourbetalen) kun je voor de nationale wedstrijden ook terecht bij Cambuur of het Olympisch Stadion. Persoonlijk vind ik het stadion van ADO Den Haag een mooi alternatief. Goede parkeermogelijkheden, OV, minder afhankelijk van kwaliteit gras en niet te ver.

Snap dat het niet optimaal is allemaal maar meer alternatieven zijn er niet behalve nog de Galgenwaard, een dure arena en anders nog veel verder van huis. Wellicht zijn er nog mogelijkheden om rondom het trainingscomplex in Wijdewormer een aantal tijdelijke tribunes te plaatsen.

Het is te hopen dat het stadion snel weer veilig genoeg is om er weer wedstrijden te kunnen spelen. Mogelijk kan het herstel daar dan mooi tussendoor worden gedaan.

palaver
Herry en/of Berry

16 aug 2019, 14:25

Vanaf de groepsfase Europa Leage is een stadion uit categorie 4 nodig.
27.01 Unless stipulated otherwise in these regulations, matches in the competition must be played in a stadium which meets the structural criteria of the following categories as defined in the UEFA Stadium Infrastructure Regulations:
a. category 2 for the preliminary round, first and second qualifying rounds;
b. category 3 for the third qualifying round and play-offs;
c. category 4 from the group stage to the semi-finals.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/UEFA_stadium_categories

Stadions met minder dan 8.000 plaatsen vallen al af.

De KNVB stelt soepelere eisen.

DiepeMast
Reservespeler

16 aug 2019, 14:28

Fijn om te horen dat het stadion is vrijgegeven. De boel zo snel mogelijk opruimen. Als je alle berichten bij elkaar neemt, lijkt het instorten van het dak een combinatie van meerdere factoren, waaronder: sterke winden, suboptimale lasverbindingen, bouwvoorschriften die wellicht niet goed toepasbaar zijn voor een stadion in een windrijk gebied, het extra gewicht van zonnepanelen en de vraag of er destijds genoeg inhoudelijke expertise aanwezig was bij de lokale overheid om inhoudelijk daadwerkelijk in staat te zijn om de vergunningen toe te wijzen.

Het zal een lastige en langdurige procedure zijn om er uit te komen welke partij uiteindelijk specifiek schuldig is voor het instorten van het stadion, en in hoeverre financiële tegemoetkoming terecht is (en hoeveel). Dat is echter een activiteit waar AZ z'n advocaten en juridische team op zal zetten.

In de tussentijd is het zaak om het stadion zo snel mogelijk speelklaar te krijgen. De huidige dakconstructie is niet 100% veilig, dus die zul je óf (deels) moeten ontmantelen óf moeten ondersteunen met extra balken. Probleem is wel dat er aan het dak meerdere constructies verbonden zijn, waaronder de videoscreens en de lampen (wat een geluk dat die niet allemaal zijn ingestort btw....). Na ontmanteling en/of ondersteuning zou je in ieder geval in staat moeten zijn om weer een wedstrijd te organiseren. Het definitieve nieuwe dak zou je dan in z'n geheel of deels in de winterstop / de volgende zomerstop / tijdens een interlandperiode i.c.m. uitwedstrijden kunnen aanpakken.

Al met al zijn het speelklaar maken van het stadion en het achterhalen van de oorzaken aparte factoren die naast elkaar moeten worden uitgewerkt.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:

Martens1986
Glory-hunter

16 aug 2019, 14:47

FC Volendam...

Kras Stadion heeft 7400 plekken, wat de seizoenskaarthouders bijna zal dekken. Er zullen vast mensen zijn die voor een seizoen afstand willen doen, voor een bepaalde vergoeding etc. Elke 2 weken naar Heerenveen of Den Haag reizen kost veel te veel geld en zal ook voor de selectie niet prettig zijn.

Europees uitwijken naar Den Haag/Heerenveen zal wel moeten.

Plaats reactie
  • Informatie