Fredrik Midtsjø

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Voltreffer Vick
Oude garde

Lecompte schreef:
04 mar 2020, 04:56
Als er van de zomer >10 miljoen wordt geboden dan is hij weg. Heel jammer maar we kunnen ons niet veroorloven dit soort bedragen te laten lopen.
Als er één van het rijtje Steng, Boadu, Idrissie, Koopmeiners ed. voor ca. 20 mio vertrekt, dan is dat geen probleem. De hele begroting is dan al weer voor 75% gedekt.
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
Kilkenny
Moderatort

Bombaman schreef:
03 mar 2020, 20:25
Voor een klassieke "6" vind ik goede passing belangrijker dan scorend vermogen. Hij verricht zoveel belangrijk werk als stofzuiger en loopt zo ontzettend veel gaten dicht. Ik vind hem zelfs behoorlijk technisch voor een "6". Als je ziet hoe makkelijk hij regelmatig bij tegenstanders wegdraait, en met hoeveel rust en zelfvertrouwen hij dat doet, lijkt het mij meer een taak van de "10" om scorend vermogen te hebben en dat te benutten.
Dat is ook zo, maar ik benoem punten waarop hij zich nog kan verbeteren. Hij komt vaak genoeg in de buurt van de goal voor meer doelpunten. Het geldt natuurlijk nog veel meer voor Dani de Wit.
Kilkenny
Moderatort

Lecompte schreef:
04 mar 2020, 04:56
Als er van de zomer >10 miljoen wordt geboden dan is hij weg. Heel jammer maar we kunnen ons niet veroorloven dit soort bedragen te laten lopen.
Dat kan wel. AZ kan het zich juist niet veroorloven om onder de marktconforme prijs spelers te gaan verkopen. Dan ondermijn je je eigen onderhandelingspositie in de toekomst. En 18-20 miljoen voor Midtsjø is zeker niet boven de marktconforme prijs in de huidige voetbalwereld.
~AZ~
Kristen

Hoe vaak moet je op een begroting van 25,5 miljoen nog spelers voor 10 miljoen + verkopen voordat je een keer kan weigeren dan? Of zijn de transfersommen van Til, Weghorst, Jahanbakhsh, Haps, Luckassen en Janssen allemaal in een zwart gat verdwenen?

En hoe houden clubs zich dan staande die al ondersteboven zijn als ze eens in de zoveel jaar een speler voor 3 miljoen verkopen?
salmonyappi
Technisch directeur

~AZ~ schreef:
04 mar 2020, 08:08

En hoe houden clubs zich dan staande die al ondersteboven zijn als ze eens in de zoveel jaar een speler voor 3 miljoen verkopen?
Misschien heeft AZ hogere salarissen? 😉
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
handelaar
Goalscorer

Kilkenny schreef:
04 mar 2020, 07:58
Dat kan wel. AZ kan het zich juist niet veroorloven om onder de marktconforme prijs spelers te gaan verkopen. Dan ondermijn je je eigen onderhandelingspositie in de toekomst. En 18-20 miljoen voor Midtsjø is zeker niet boven de marktconforme prijs in de huidige voetbalwereld.
Dat klopt, AZ is een bepaalde weg ingeslagen dan kun je feitelijk niet de motor van dit AZ weer voor Haps bedragen verkopen.
Ik vind het een goede weg dat belangrijke kernspelers van AZ niet meer weg gelegd zijn voor andere eredivisie clubs,
ook al doet de media nog zo goed hun best om zowat het halve elftal naar de traditionele toe te schrijven.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.
Bombaman
Fanatic

Kilkenny schreef:
04 mar 2020, 07:55
Dat is ook zo, maar ik benoem punten waarop hij zich nog kan verbeteren. Hij komt vaak genoeg in de buurt van de goal voor meer doelpunten. Het geldt natuurlijk nog veel meer voor Dani de Wit.
Ik haakte meer in op je opmerking dat je het missen van scorend vermogen belangrijker vond dan het missen van scherpte in passes :wink: Ik ben het met je eens dat hij op deze punten kan verbeteren!
Cetero censeo birrum bibendum esse
MarkusHenriksen19
Steward

~AZ~ schreef:
Hoe vaak moet je op een begroting van 25,5 miljoen nog spelers voor 10 miljoen + verkopen voordat je een keer kan weigeren dan? Of zijn de transfersommen van Til, Weghorst, Jahanbakhsh, Haps, Luckassen en Janssen allemaal in een zwart gat verdwenen?

Om te beginnen is de transfersom een bruto bedrag, daarvan gaat een deel naar de speler, voorgaande clubs en de fiscus. Bij de transfer van Vincent Janssen is in één keer het trainingscomplex afbetaald. Ook zijn toen Wout en Fred als vervangers gehaald. Wout is vervolgens weer verkocht en daar zien we inderdaad nu nog niets van terug. Maar waarschijnlijk krijgt AZ dit geld in termijnen (fiscaal aantrekkelijker) en was er geen noodzaak voor versterkingen.

Al had er zeker wel een centrale verdediger bij gemogen. Maar dat is een andere discussie
~AZ~
Kristen

MarkusHenriksen19 schreef:
04 mar 2020, 15:00
Om te beginnen is de transfersom een bruto bedrag, daarvan gaat een deel naar de speler, voorgaande clubs en de fiscus. Bij de transfer van Vincent Janssen is in één keer het trainingscomplex afbetaald. Ook zijn toen Wout en Fred als vervangers gehaald. Wout is vervolgens weer verkocht en daar zien we inderdaad nu nog niets van terug. Maar waarschijnlijk krijgt AZ dit geld in termijnen (fiscaal aantrekkelijker) en was er geen noodzaak voor versterkingen.

Al had er zeker wel een centrale verdediger bij gemogen. Maar dat is een andere discussie
Bruto of netto, betalen in termijnen of direct, een deel herinvesteren of niet, de vraag blijft volgens mij nog steeds even relevant. Hoe veel geld moet er binnen komen voordat je een keer niet meer het adagium “een bedrag boven bedrag X moeten we accepteren” kunnen loslaten? Volgens mij is een bod van 10 miljoen al lang niet meer genoeg om AZ overal toe in staat te brengen.
DeZuivelDuivel
Oude garde

~AZ~ schreef:

Ik snap waar je vandaan komt, maar als er een club is die 20 miljoen over heeft voor Midtsjo dan kan je een weigering niet zomaar rechtvaardigen als club die weigert om zelf nog maar boven de 3 miljoen uit te komen vooralsnog.
20 miljoen is bijna 10x zijn aankoopwaarde en ook ruim boven verwachting.
Of iemand dat bedrag ook daadwerkelijk op tafel zal leggen is nog maar de vraag.

Het duurt nog wel even voor AZ dergelijke bedragen zomaar kan weigeren, zeker voor een speler met nog maar een kort contract.
Ik hoop ook dat Midtsjo blijft, maar heb er een hard hoofd in.
~AZ~
Kristen

DeZuivelDuivel schreef:
04 mar 2020, 18:00
Ik snap waar je vandaan komt, maar als er een club is die 20 miljoen over heeft voor Midtsjo dan kan je een weigering niet zomaar rechtvaardigen als club die weigert om zelf nog maar boven de 3 miljoen uit te komen vooralsnog.
20 miljoen is bijna 10x zijn aankoopwaarde en ook ruim boven verwachting.
Of iemand dat bedrag ook daadwerkelijk op tafel zal leggen is nog maar de vraag.

Het duurt nog wel even voor AZ dergelijke bedragen zomaar kan weigeren, zeker voor een speler met nog maar een kort contract.
Ik hoop ook dat Midtsjo blijft, maar heb er een hard hoofd in.
Wie houdt AZ dan tegen om dat te weigeren? Loopt er ergens een morele voetbalpolitie rond die in de gaten houdt of je wel binnen de fictieve gevoelsgrenzen blijft?
Bombaman
Fanatic

~AZ~ schreef:
03 mar 2020, 20:20
Als Donny vd Beek 50 tot 60 miljoen moet kosten dan moet Midtjso minimaal 50 tot 60 100 miljoen kosten. Mits je zou betalen voor kwaliteit en niet voor het shirt wat de speler draagt.
Cetero censeo birrum bibendum esse
MO7
Beheerder

~AZ~ schreef:
04 mar 2020, 18:46
Wie houdt AZ dan tegen om dat te weigeren? Loopt er ergens een morele voetbalpolitie rond die in de gaten houdt of je wel binnen de fictieve gevoelsgrenzen blijft?
Arbitrage komt daar wel ongeveer op neer. Maar speculaties over transfersommen zijn ongeveer de meest nutteloze discussies die er zijn, dus graag weer voetbalinhoudelijk aub.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Kilkenny
Moderatort

Bombaman schreef:
04 mar 2020, 10:09
Ik haakte meer in op je opmerking dat je het missen van scorend vermogen belangrijker vond dan het missen van scherpte in passes :wink: Ik ben het met je eens dat hij op deze punten kan verbeteren!
Ah, lees je dat zo. Ik vind goede passing in principe ook belangrijker voor een speler op zijn positie, maar het missen van kansen is bij hem een zwakker punt dan zijn passing. Anders gezegd, ik denk dat hij zijn scorend vermogen meer kan verbeteren dan zijn passing. Dat laatste is nooit zo'n probleem als hij geconcentreerd genoeg is. Dat hij vaak voetballend een oplossing naar voren vind is dan ook een groot pluspunt bij hem.
multatuli
Reservespeler

Kilkenny schreef:
04 mar 2020, 07:58
18-20 miljoen voor Midtsjo? Ik vind het hem wel waard hoor, maar gelet op zijn leeftijd en dat hij bij AZ voetbalt gaat hij dat zeker niet opbrengen. Ik verwacht minder dan de helft daarvan.
kuifje
Goalscorer
Contacteer:

multatuli schreef:
14 mar 2020, 14:16
18-20 miljoen voor Midtsjo? Ik vind het hem wel waard hoor, maar gelet op zijn leeftijd en dat hij bij AZ voetbalt gaat hij dat zeker niet opbrengen. Ik verwacht minder dan de helft daarvan.
Dan kan je hem beter houden. Hij is zo’n type speler die andere beter maakt, onrechtstreeks verdien je er dan ook geld mee.
Wereldkampioen 2018? : Courtois, Alderweireld, Vermaelen, Vertonghen, Meunier, De Bruyne, Mertens, Dembéle, Lukaku, Carrasco en Hazard.

Wilmots, de Belgische Gert-Jan Verbeek

Van Gaal is de Suarez onder de trainers, hij bijt ook ieders hoofd af.
multatuli
Reservespeler

kuifje schreef:
14 mar 2020, 15:50
Dan kan je hem beter houden. Hij is zo’n type speler die andere beter maakt, onrechtstreeks verdien je er dan ook geld mee.
Ik hoop ook dat ze hem nog een jaartje houden. Hij is de motor van AZ. Als hij wel weggaat dan zal Clasie wel zijn plek overnemen denk ik.
AZ-073
Oude garde

Artikel uit de VI over de motor op ons middenveld,
In de geprinte versie van VI staat oa ook in dat Max hem maar ook Jonas een contractverlenging heeft aangeboden en dat Max "daar een goed gevoel over heeft. Maar eea zal ook afhangen of AZ inderdaad CL kan gaan spelen
Maestro Midtsjø: waarom de spelers van AZ hem Father noemen

Hij is het cement tussen de stenen bij AZ en dat niet alleen: Fredrik Midtsjø (26) scoort goed in alle klassementen, een teken van zijn veelzijdigheid. Hoe kwamen de Alkmaarders hem op het spoor, waar liggen zijn voornaamste kwaliteiten en hoelang blijft hij nog?

Het was bepaald geen impulsaankoop. Al ruim voordat Fredrik Midtsjø in 2017 een vijfjarig contract tekende in Alkmaar, stond hij bij technisch directeur Max Huiberts op de radar. De eerste keer dat Huiberts de Noor zag, was een jaar of negen geleden in La Manga. Daar, in het zuidoosten van Spanje, speelden Scandinavische en Russische clubs jarenlang in de wintermaanden een oefentoernooi onder de zon. Dat trok bekijks, vooral van scouts.

‘Dan zaten we daar zes weken in een appartement, elke dag wedstrijden en trainingen bekijken’, vertelt Huiberts, destijds als scout op de loonlijst van AZ. ‘Veel clubs lieten jonge talenten meetrainen. Ik weet nog dat Rosenborg dat jaar een interessant groepje had. Met Ole Selnæs, hij is later naar Saint-Etienne gegaan. En Alexander Sørloth, die via FC Groningen naar de Premier League ging. En twee jongens die we in Nederland inmiddels allemaal kennen.’

Dat waren Midtsjø en zijn maatje Jonas Svensson. Op jonge leeftijd kwamen ze elkaar al tegen bij regionale jeugdselecties, op hun veertiende werden ze ontdekt door Rosenborg BK. De club bracht het tweetal onder op de bovenste verdieping van een talentenhuis in Trondheim en de rest is geschiedenis.

Max Huiberts: 'Een middenvelder met drive naar voren; dat was precies wat we zochten'

‘We hadden aardig wat rapporten over Fredrik en Jonas’, zegt Huiberts. ‘Ook omdat ze bij Rosenborg op verschillende posities hebben gespeeld. De eerste keer dat ik ze in actie zag, was Fredrik rechtsbuiten en Jonas controlerende middenvelder. Later zijn ze een tandem gaan vormen aan de rechterkant. We zijn die jongens blijven volgen, maar onze interesse werd pas concreet toen ze op hun huidige posities gingen spelen. Op het middenveld was Jonas sober aan de bal, hij vocht vooral duels uit. Op de rechtsbackpositie zagen we de moderne back ontstaan zoals hij dat nu bij ons invult. Ook Fredrik ging op zijn nieuwe positie een niveau omhoog. Een middenvelder met drive naar voren; dat was precies wat we zochten.’

De multi-inzetbaarheid van Midtsjø was letterlijk tot zijn laatste dag bij Rosenborg zichtbaar. Zijn slotakkoord in Noorwegen speelde hij vanaf de rechtsbackpositie, tegen ajax nota bene, in de play-offs voor deelname aan de Europa League. Amin Younes was zijn directe tegenstander en de openingszet die avond was voor Midtsjø. Uit zijn voorzet kopt Niklas Bendtner de thuisploeg op voorsprong, de opmaat voor een 3-2 zege en de uitschakeling van ajax. Enkele uren na het laatste fluitsignaal vloog Midtsjø naar Nederland voor de start van zijn nieuwe leven. Zijn makker Svensson achterna, die een half jaar eerder al in Alkmaar was neergestreken.

'Al zijn medespelers herkennen zijn grote waarde voor het team.'

Liever had AZ de middenvelder eerder ingelijfd. De Eredivisie had al drie speelronden achter de rug, toen Midtsjø begin september zijn debuut vierde. Maar de onderhandelingen over de transfersom (2,2 miljoen euro) en de randvoorwaarden waren stroef verlopen. Zo wilde Rosenborg hem niet laten gaan zolang de club in de voorronden van eerst de Champions League en later de Europa League verwikkeld was. ‘Alles bij elkaar opgeteld was het geen makkelijke transfer’, herinnert Huiberts zich. ‘Zonder dat Fredrik daar veel aan kon doen. Maar het is de moeite meer dan waard geweest. Fredrik maakt het waar, vanaf de dag dat hij bij ons arriveerde.’

STABIEL
In die zomer van 2017 begroette ook de technische staf van AZ een nieuw gezicht. Een ambitieuze assistent-coach kwam over van SC Cambuur, om zich aan de zijde van John van den Brom verder te bekwamen in het trainersvak. ‘Fredrik is niet de grootste prater in de groep’, viel Arne Slot al snel op. ‘Hij kijkt goed om zich heen en neemt alles rustig in zich op. En als hij dan iets zegt, wordt daarnaar geluisterd. Al zijn medespelers herkennen zijn grote waarde voor het team. Zijn bijnaam in de groep is Father, dat zegt genoeg.’

Arne Slot: 'Zijn bijnaam in de groep is father, dat zegt genoeg'

Huiberts maakte al eerder kennis met het gelijkmatige karakter van Midtsjø. ‘Tijdens mijn eerste gesprekken in Noorwegen met Fredrik, merkte ik hoe stabiel zijn persoonlijkheid is’, vertelt de technisch directeur. ‘Ik leerde hem kennen als een jongen die zich niet snel gek laat maken en dat zie je terug in het veld. Zijn karakter heeft hem ook geholpen met zijn soepele aanpassing in Nederland. Zonder heel erg aanwezig te zijn in de groep, werd Fredrik snel opgenomen door zijn medespelers. Als hij iets zegt, snijdt het meteen hout. En als voetballer heb je gauw door of een nieuwe ploeggenoot een versterking is of niet. Bij Fredrik was dat snel duidelijk. Hij levert altijd en overal.’

Het verbaast Arne Slot niet dat de waardering in de buitenwereld pas later ontstond. ‘Zo gaat dat vaker in de voetballerij, met spelers die weinig goals maken’, weet de hoofdcoach. ‘In eerste instantie gaat de media-aandacht uit naar de doelpuntenmakers en de attractieve aanvallers. Als die uitgebreid in het zonnetje zijn gezet, komen de andere jongens in beeld. Fredrik is daar een goed voorbeeld van. Teun Koopmeiners ook trouwens. Het prettige van dit soort spelers is, dat ze élke dag op het trainingsveld brengen wat de buitenwereld alleen in wedstrijden kan zien. Dus de huidige erkenning in het land, had Fredrik binnen de groep al een hele tijd.’

LOFZANG
Hoe breed gedragen de appreciatie voor Midtsjø inmiddels is, bleek onlangs uit een enquête van Voetbal International onder oud-spelers en andere AZ-kenners. Een meerderheid van de ondervraagden begon een lofzang op de Noorse middenvelder, op de vraag wie de belangrijkste speler is van de medekoploper in de Eredivisie. ‘Hij is de bindende factor, dankzij hem kunnen anderen excelleren, het is een beetje zoals met Frenkie de Jong bij ajax vorig jaar’, analyseerde Kenneth Perez.

‘Midtsjø is een allrounder, het cement tussen de stenen’, stelde Jan Kromkamp. ‘Fredrik laat de verdediging en de aanval makkelijker spelen, hij is echt ontzettend goed’, zei voormalig ploeggenoot Adam Maher. ‘Leuk voetballen is één ding, maar alles staat of valt bij een goede organisatie’, voegde Ronald Spelbos daaraan toe. ‘Midtsjø bewaakt de balans en zet goed druk. Voor mij staat buiten kijf dat hij een zeer belangrijke rol vervult bij AZ.’

Die rol bestaat uit verschillende componenten. AZ oogst lof door wat de ploeg in balbezit laat zien, maar minimaal net zo belangrijk is de veldbezetting en de wijze van druk zetten na balverlies. Daarin heeft Midtsjø een functie van grote betekenis. ‘Fredrik kan op hoge snelheid veel meters afleggen en dan ook nog snel van richting veranderen’, zegt Arne Slot. ‘Vooral in de laatste twee meter van het druk zetten. Veel spelers komen dan aanvliegen en worden daardoor gemakkelijk uitgespeeld. Omdat Fredrik zo wendbaar is, ook op hoge snelheid, overkomt hem dat niet vaak. Sterker nog, het helpt hem heel vaak de bal te veroveren. Voor onze speelwijze is die specifieke kwaliteit erg belangrijk.’

En Midtsjø is meer dan een fysiek sterke bal-afpakker. Als voorbeeld van zijn toegevoegde waarde in balbezit, brengt Slot de late 2-2 in het thuisduel met Partizan Belgrado te berde. Nadat Midtsjø op de as van het veld was aangespeeld door Calvin Stengs, begon de middenvelder aan een rush richting de rechterkant van het strafschopgebied. Daar leverde hij de verlossende voorzet op Ferdy Druijf, die AZ naar de knock-outfase van de Europa League schoot.

‘De dribbels van Fredrik zijn de laatste jaren sterk verbeterd’, geeft Slot aan. ‘Daar was zijn assist tegen Partizan een mooi voorbeeld van. Hij ligt gauw op hoge snelheid, ook met de bal aan zijn voet. Een ander goed punt vind ik de manier waarop Fredrik zijn passes kan uitstellen. Hij heeft een scherp oog voor het moment waarop een medespeler vrijkomt tussen de linies. Daardoor is hij vaak betrokken bij de beginfase van een veelbelovende aanval. Fredrik is de man van de indirecte assist.’

AANVALLENDE IMPULSEN
De taakverdeling op het middenveld van AZ laat dat ook toe. Midtsjø begon het seizoen aan de zijde van Koopmeiners, met Dani de Wit als diepste middenvelder. Nadat Koopmeiners een linie werd teruggehaald, vanwege de hamstringblessure van Stijn Wuytens, vormt Midtsjø een koppel met Jordy Clasie. Maar door wie de Noor ook wordt geflankeerd op het middenveld, van de twee controleurs heeft hij de meeste ruimte voor aanvallende impulsen. Juist op dat vlak ziet trainer Slot nog ruimte voor verbetering.

Arne Slot: 'Het directe rendement van Fredrik kan en moet nog omhoog'

Dit seizoen kwam Midtsjø alleen in het Europa League-duel bij FC Astana tot scoren, in de competitie staat zijn aantal assists op vier. ‘Het directe rendement van Fredrik kan en moet nog omhoog’, vindt Slot. ‘Daar zeg ik meteen bij dat veel samenhangt met de invulling van onze backs. In onze speelwijze zijn die vaak in de aanval en dus wordt er van de middenvelders ook controle verwacht. Maar dan nog kan daarin de wisselwerking beter. Zodat ook Fredrik vaker gevaarlijk kan worden met zijn aanvallende kwaliteiten.’

Veelzijdigheid in cijfers
Geen middenvelder ondernam dit seizoen vaker een geslaagde dribbel dan Fredrik Midtsjø en in het algehele klassement van Eredivisie-dribbelaars hoeft de Noor slechts drie aanvallers voor zich te dulden. Ook in defensief opzicht, op de ranglijst der intercepties bijvoorbeeld, scoort Midtsjø hoog. Net als in het spelersklassement van Voetbal International.
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Plaats reactie