Arne Slot

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Forza AZ
Beheerder
Contacteer:

Langedijk schreef:
19 jun 2020, 14:33
Ik snap niet waar die 'hoop' vandaan komt. Slot denkt toch niet serieus dat UEFA of KNVB op hun beslissingen terug gaan komen? Het wordt me niet duidelijk waar die hoop op gebaseerd is door alleen naar Frankrijk te wijzen.
Hooguit kan de UEFA of het CAS de procedure die de KNVB heeft gevolgd ongeldig verklaren, omdat ze eerst zeggen dat de reglementen hier niet in voorzien en vervolgens toch naar die reglementen te wijzen voor het doelsaldo als beslissend criterium.

Maar dan kan de KNVB alsnog in een nieuwe procedure beslissen dat het doelsaldo volgens hen het meest objectieve criterium is, want in de reglementen staat immers wel dat de KNVB beslist als de reglementen ergens niet in voorzien.
AZ-073
Oude garde

Artikel / interview met Arne (en onderaan ook nog met Myron), leesbaar op VI Pro:
Slot: 'Dit seizoen moet minimaal gelijk aan het vorige zijn'

Met een 2-1 zege op Lille sloot AZ een trainingskamp in Epe en een reeks doelpuntloze oefenduels af. In aanloop naar de voorrondes van de Champions League maakt trainer Arne Slot de balans op.

De brandende zomerzon, Gelderse gastvrijheid en een voetbaltennistafel als bron van vermaak. Op het eerste gezicht is er niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar, toen AZ op dezelfde plek een trainingskamp belegde. Met een grotendeels identieke spelerskern en staf. En toch is er sindsdien ontzettend veel gebeurd bij de Alkmaarse club. Het ingestorte stadiondak en het zwervende bestaan nadien. De afgebroken titelrace met ajax. Het predicaat hofleverancier in de laatste voorselectie van Oranje. De coronacrisis. Het geruchtmakende protest bij de UEFA in de strijd om het beste Champions League-ticket. Noem het gerust een roerig jaar.

Deze middag in Epe is daarvan weinig te merken. Op het terras van het spelershotel zitten de directeuren Robert Eenhoorn en Max Huiberts aan de koffie, binnen heeft trainer Arne Slot de koelte van de airco opgezocht. De spelers hebben een middag vrij, na vier trainingen en een oefenwedstrijd tegen PEC Zwolle (0-1) in drie dagen. Voor Slot zit dat er niet in. Hij neemt een slok koud water, schuift zijn stoel aan en gaat op verzoek eerst een jaar terug in de tijd.

Wat is er voor uzelf veranderd sinds de laatste keer dat we hier zaten?

‘Ik heb geroken aan het hoofdtrainerschap. Ik weet nu wat het is. Al was het natuurlijk ook niet zo dat ik geen idee had wat me te wachten stond. Ik had en heb het voordeel dat ik eerst twee jaar als assistent met een groot deel van deze spelers en staf heb gewerkt. En dat John van den Brom me in die periode altijd nauw heeft betrokken bij de dynamiek van het hoofdtrainerschap. Het grootste verschil zit voor mij in de beleving van de resultaten. Winnen voelt als hoofdtrainer hetzelfde, maar verliezen komt veel harder aan. Als assistent trok ik mezelf dan terug in de trainerskamer, zag met een schuin oog wat tv-interviewtjes voorbij komen, dronk wat in het spelershome en ging naar huis. Een hoofdtrainer wordt na een nederlaag van alle kanten van advies voorzien. Dan zijn er opeens heel veel raadgevers. Over de kleinste dingen. Er wordt van alles bijgehaald om de nederlaag te verklaren. Van fans tot clubmensen tot stafleden. Toen ik zelf nog assistent was, zal ik ongetwijfeld hetzelfde hebben gedaan. Zo hoort het ook. Aan mij om juist dan zelf heel scherp te observeren en analyseren.’

Wat is de belangrijkste les geweest in uw eerste jaar op eigen benen?

‘Dat vind ik een lastige vraag. Ik beschouw een les als een inzicht waarmee je jaren vooruit kan. Terwijl in de voetballerij iedere dag alles anders kan zijn. De manier waarop ik nu omga met deze spelers, zal bij een andere groep misschien niet werken. Als trainer moet je dagelijks handelen naar de omstandigheden van dat moment. Het enige dat voor mij al jaren hetzelfde is, is de manier van voetballen die ik nastreef. Dat staat centraal. Vervolgens moet je gaan kijken hoe je dat voor elkaar krijgt. En dat is grotendeels afhankelijk van de omstandigheden en de specifieke kwaliteiten in je selectie.’

Denkt u als hoofdcoach weleens aan iets anders dan voetbal?

‘Jawel. Maar ik moet toegeven dat voetbal altijd wel ergens in mijn hoofd zit. Zeker nu ik hoofdtrainer ben. Dat is echt een verschil met mijn jaren als assistent. Afgelopen jaar moesten mijn kinderen vaker mijn aandacht vragen dan voorheen. Omdat ik tegenwoordig ook thuis met mijn gedachten afdwaal naar het voetbal. Dan denk ik meestal aan hoe ik een bepaalde speler het best kan beïnvloeden. En niet zozeer aan de vraag of de rechtsback aan de binnenkant of de buitenkant moet spelen, zoals veel mensen van mij schijnen te denken.’

Tijdens het oefenduel met PEC Zwolle instructies voor Jonas Svensson.
'Wat ik belangrijk vind is duidelijkheid. Je hoeft niet bikkelhard te zijn om heel duidelijk te zijn'

U lijkt bevreesd in een hokje geplaatst te worden, vooral in het hokje van de theoretische data- en laptoptrainers.

‘Het begrip data wordt vaak gekoppeld aan trainers die zelf geen profvoetballer zijn geweest. Ha, dus dan is het zelfs een belediging voor mijn eigen voetbalcarrière. Kijk, ik kan aardig met een laptop overweg, maar zie mezelf niet als een laptoptrainer. Ik weet ook helemaal niet zo goed wat dat precies is. Ze worden vaak neergezet als trainers die geen feeling hebben met de kleedkamer. Trainers die tot hun keuzes komen op basis van fysieke- en voetbaldata. Daar herken ik mezelf totaal niet in. Data en tactiek spelen een rol in mijn werkwijze, zeker, maar minimaal net zo belangrijk is: hoe kun je spelers beïnvloeden zodat de tactiek optimaal wordt uitgevoerd.’

Hoe doet u dat?

‘Ik zou mijn stijl van leiding geven niet specifiek kunnen omschrijven. Maar wat ik belangrijk vind is duidelijkheid. Je hoeft niet bikkelhard te zijn om heel duidelijk te zijn. Op de inhoud kan ik hard en duidelijk zijn, zeker tegenover de jongens die vaak in de basis staan. Tegelijkertijd wil ik mijn spelers ruimte geven en als mensen benaderen, niet alleen als voetballers. De hele dag ben ik bezig met hoe jongens op elkaar en op mij reageren. Wie heeft welk soort aandacht nodig en op welk moment? Ben ikzelf daarvoor de aangewezen persoon of kan soms een staflid dat beter doen? Dat soort afwegingen maak ik voortdurend. Het is een kwestie van aanvoelen, afstemmen, de juiste toon hanteren. Daarnaast ben ik bezig met analyses van tegenstanders, in combinatie met onze eigen kwaliteiten, zodat we tot een speelplan komen. Het gaat de hele dag dus om mentale en voetbaltechnische beïnvloeding.’

Is het moeilijk tot deze generatie profvoetballers door te dringen?

‘Louis van Gaal zei daar iets moois over in zijn boek. Bij Finidi George kwam Louis er voor het eerst achter dat hij niet de enige beïnvloeder was van zijn spelers. Daar had hij moeite mee. Tegenwoordig is dat nog veel sterker. Zaakwaarnemers die heel kort op hun spelers zitten, personal coaches, vertrouwenspersonen: die komen allemaal met input bij spelers. Dat heeft het trainersvak steeds ingewikkelder gemaakt. Want ik moet er als hoofdtrainer voor zorgen dat alle spelers in de juiste richting blijven denken.’

'In alle vier de oefenwedstrijden heb ik het spel teruggezien waarvoor we vorig seizoen geroemd werden'

Heeft u een recent voorbeeld?

‘Neem onze eerste drie oefenduels, waarin we niet tot scoren kwamen. Daarover heeft iedereen in de omgeving van de spelers een mening. Wellicht zijn er mensen in de omgeving van een speler die iets zeggen over de positionering van die speler op het veld of dat hij aangeeft andere voetbalhandelingen te willen zien. Ik moet dan zorgen dat het mentaal geen effect op de jongens gaat hebben. Door ze te doordringen van een aantal oorzaken. De wisselende opstellingen, de nadruk op conditie-opbouw, de blessures voorin. Ik moet voorkomen dat de spelers gaan geloven dat er een probleem is. Verliezen moet altijd pijn doen , maar in alle vier de oefenwedstrijden heb ik het spel teruggezien waarvoor we vorig seizoen geroemd werden: de opbouw, op de goede posities in balbezit komen, het omschakelen na balverlies, het druk zetten. Terwijl de eerste weken alles in het teken heeft gestaan van de fysieke arbeid. In de oefenwedstrijden kon je dat terugzien in de vooraf bepaalde speeltijd van alle spelers. Pas in de aanloop naar komende zaterdag, tegen Monaco, is alles ook in fysieke zin ingericht op het spelen van een goede wedstrijd.’

Een jaar geleden spraken we hier over de voordelen van aanvallen via de as versus aanvallen via de flanken. Heeft u afgelopen seizoen nieuwe ontwikkelingen op dat vlak gezien?

‘Mijn opa zei het ooit mooi: “Als je eenmaal de naam hebt vroeg op te staan, kom je nooit meer te laat”. Dat is hier van toepassing. Ik heb jaren geleden in het blad De Voetbaltrainer een artikel geschreven, onder meer over aanvallen via de as en teruggetrokken voorzetten vanaf de zijkanten. Sindsdien wordt net gedaan alsof hoge voorzetten bij ons verboden zijn. En als je trainers van andere clubs vraagt op welk deel van het veld wij graag de bal hebben, zal het merendeel verwijzen naar de as. Het grappige is dat we afgelopen seizoen juist uitermate succesvol zijn geweest met ons spel over de zijkanten. Vandaar dat we in de winterstop zijn gaan trainen op kansen creëren vanuit de as. Via combinaties en individuele acties. Bijvoorbeeld met Calvin Stengs op 10. We willen niet afhankelijk worden van het samenspel tussen de backs en de buitenspelers. Daar zijn veel goals uit voortgekomen. Bovendien hebben we veel gescoord uit standaardsituaties. Ook daar ben ik heel blij mee. Het benutten én het tegenhouden van standaardsituaties kan een enorme impact hebben op het seizoen.’

Wat is uw technische doelstelling met deze spelersgroep?

‘Vergelijkbaar met hoe ik dat in de winterstop formuleerde: het verder verbeteren van de speelwijze en de onderlinge afstemming in het veld. De dingen die we doen, moeten we steeds béter doen. Kijken hoe dicht we bij de perfecte wedstrijd kunnen komen. Op geen enkel moment verzaken in het uitvoeren van je taak, zodat de individuele kwaliteiten het verschil gaan maken. Dat is onze grootste uitdaging. Een sterk verbeterpunt is het korte combinatiespel door de as in de kleine ruimte.’

Met dezelfde veldbezetting?

‘In principe wel. Vorige week hebben we tegen FC Utrecht op het middenveld met de punt naar achteren gespeeld. Waar we normaal gesproken met een nummer 10 spelen. Ik wilde eens zien of we met twee aanvallende middenvelders gevaarlijker door het centrum konden worden. En hoe het druk zetten zou verlopen. Maar dat vergt een dusdanig goede afstemming dat ik de veldbezetting niet ga wijzigen, drie weken voordat de voorrondes van de Champions League beginnen. Dan lijkt het me verstandiger te kijken hoe we Fredrik Midtsjø vanuit zijn controlerende positie vaker in het strafschopgebied krijgen. Met de dynamiek in zijn dribbels kan hij dat.’

Hoe belangrijk is het dat jullie een opvolger voor Stijn Wuytens hebben, over twee weken bij de start van de voorrondes van de Champions League tegen Viktoria Plzen?

‘Zeker in deze coronatijd is het niet eenvoudig een direct inzetbare centrumverdediger te vinden. Die voor AZ betaalbaar is en voldoet aan onze kwaliteitseisen. Het mooiste zou zijn als hij op beide centrale posities achterin kan spelen. Gelukkig weten we dat Teun Koopmeiners het goed kan invullen op die positie.’

In de voorhoede kampt Calvin Stengs met een spierblessure. Is hij tijdig hersteld?

‘Dat is nog niet duidelijk. Calvin zal deze week nog niet met de groep meetrainen, dus het zal kort dag zijn. We hebben verschillende andere opties. Gudmundsson kan die plek invullen, net als Calvin als een verkapte nummer 10. Hetzelfde geldt voor Hakon Evjen. Met Zakaria Abouchlal kun je diepte aanbrengen op die positie.’

Het kwaliteitsverschil tussen jullie vaste voorhoede en de vervangers is groot, bleek tijdens deze oefencampagne.

‘Vind je dat? Kijk, we zijn ambitieus en we willen dit seizoen opnieuw in de top spelen. Maar we weten óók wie we zijn en waarvoor we staan. AZ is een club met een kleiner budget dan de andere topclubs en we willen talenten de kans geven. Bovendien vind ik het niet eerlijk de vervangers van Stengs en Boadu in deze fase van de voorbereiding te beoordelen. Tot deze week hebben fysieke aspecten centraal gestaan. En bedenk dat bijvoorbeeld Calvin bij zijn entree in de selectie ook niet de voetballer was die hij nu is. We geven jonge spelers de tijd zich naar dat niveau te ontwikkelen. Dat is ons beleid.’

'Ook de spelers over wie veel wordt geschreven, zijn met hun hoofd honderd procent bij AZ. Dat zien we in wedstrijden en tijdens trainingen'

Welke talenten vallen u op deze weken?

‘Tijjani Reinders maakt een goede indruk op het middenveld, tegen Lille viel hij opnieuw prima in. Net als de andere invallers trouwens. Ouwejan en Sugawara maakten prachtige goals en de hele ploeg bleef op een goed niveau voetballen na alle wissels. Dat was in de voorgaande duels weleens anders. We hebben onze beste oefenwedstrijd gespeeld tegen de beste tegenstander, na een zeer zware trainingsweek in Epe. Dat is een prettige constatering, als je bedenkt dat we in de voorronde van de Champions League tegen een ploeg zullen spelen van het niveau Lille.’

De transfermarkt is tot begin oktober geopend. Probeert u gewilde spelers te beïnvloeden in hun keuze al dan niet bij AZ te blijven?

‘Ik vraag ze niet rechtstreeks naar hoeveel clubs zich hebben gemeld of zo. Maar ik praat veel met mijn spelers en indirect komen dan weleens dingen aan bod die ermee te maken hebben. Voor mij is belangrijk of ze hun focus volledig behouden op presteren met AZ. Hoe gaan ze om met transfergeruchten en dat soort zaken? We zijn daar scherp op en tot nu toe hebben we absoluut geen klagen. Ook hier weer wil ik ze bovenal beoordelen op het uitvoeren van teamtaken. Ook de spelers over wie veel wordt geschreven, zijn met hun hoofd honderd procent bij AZ. Dat zien we in wedstrijden en tijdens trainingen.’

Welk effect heeft het vorige seizoen op het komende?

‘In zijn algemeenheid zijn mensen die iets hebben gepresteerd, benieuwd of dat met een paar procent minder inzet óók kan worden bereikt. Ik heb geen signalen dat dit bij onze spelers aan de hand is, maar daar ben ik wel alert op. Verder heeft vorig seizoen ons gesterkt in de ambities. Een paar maanden geleden zaten we nog met het onbevredigende gevoel dat we de competitie niet konden afmaken. We maakten een goede kans op de landstitel en ineens was het over. Ik proef bij iedereen een enorme drive. Dit seizoen moet minimaal gelijk aan het fantastische vorige seizoen zijn.’

'Ik zie het als een compliment als mensen zich druk maken over AZ. Kennelijk zijn we goed genoeg om de gemoederen flink bezig te houden'

Na het protest bij de UEFA over de Europese ticketverdeling kwam er kritiek los, terwijl AZ het voorafgaande seizoen de knuffelclub van Nederland was. Wat heeft u daar zelf van gemerkt?

‘Soms kreeg ik het mee als er iets werd geschreven of geroepen, maar persoonlijk heb ik er niks van gemerkt. Ik zie het als een compliment als mensen zich druk maken over AZ. Dan houden mensen dus serieus rekening met ons. Als hier iets aan de hand is en het boeit niemand, dan zou dat iets zeggen over de status van onze club. Kennelijk zijn we goed genoeg om de gemoederen flink bezig te houden.’

Boadu: ‘Ik focus me op succes met AZ’
Scoren deed hij nog niet, maar dat deden de invallers Yukinari Sugawara en Thomas Ouwejan op zeer fraaie wijze. Het belangrijkste voor Myron Boadu en AZ was dat de topscorer is hersteld van een spierverrekking in zijn bovenbeen. In het oefenduel met Lille (2-1) boekte de negentienjarige spits zijn eerste 45 speelminuten van de voorbereiding. ‘Ik had zó veel zin om te voetballen, de medische staf moest me soms afremmen’, lachte Boadu zaterdag na zijn rentree. ‘Dat is beter, zij zijn de vakmensen. Nu kan ik na een rustige opbouw volle bak meedraaien.’
Vanaf de zijlijn zag de Oranje-international hoe zijn ploeg drie oefenduels op rij droog bleef staan. Zorgen baarde hem dat niet. ‘In deze fase van de voorbereiding is het normaal dat je nog wat slordig bent’, weet Boadu. ‘Het veldspel was bij vlagen goed en vooral tegen Genk werden er heel veel kansen gecreëerd. We hebben gewoon een goede ploeg, dat is niet opeens weg na een break van een paar maanden.’
En dan de vraag die steeds vaker zal terugkeren bij de talentvolle spits: hoe het staat met de belangstelling van andere clubs? ‘Op dit moment is het rustig’, reageert Boadu. ‘Ik heb niks gehoord van mijn zaakwaarnemer. Ik focus me op succes met AZ. Ik ben blij hier, dat weet iedereen. En als we dit team bij elkaar kunnen houden, zie ik ons net zo vlammen als vorig seizoen.
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
multatuli
Reservespeler

Kan iemand mij uitleggen waarom jong oranje onder een coach die door de meesten een waardeloze trainer wordt genoemd, spelers wel met veel enthousiasme aanvallend voetbal kunnen spelen en de hele wedstrijd alles geven om doelpunten te maken en het bij AZ onder een tactisch meesterbrein niet lukt?. Waarom kunnen Boadu en de Wit het wel in jong oranje, maar niet bij AZ?
pAZcal
Goalscorer

multatuli schreef:
15 sep 2020, 21:11
Kan iemand mij uitleggen waarom jong oranje onder een coach die door de meesten een waardeloze trainer wordt genoemd, spelers wel met veel enthousiasme aanvallend voetbal kunnen spelen en de hele wedstrijd alles geven om doelpunten te maken en het bij AZ onder een tactisch meesterbrein niet lukt?. Waarom kunnen Boadu en de Wit het wel in jong oranje, maar niet bij AZ?
Nee.
AZ-073
Oude garde

multatuli schreef:
Omdat het Jong Wit Rusland was dat er helemaal niets van kan?
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
FugAZi
Fanatic

multatuli schreef:
Een voetbalwedstrijd bestaat uit 2 ploegen, als er 1 niks van kan dan lijkt het al snel dat bijde ander alles geweldig is. Tegen Jong Noorwegen hadden ze toch ook heel veel meer moeite.
multatuli
Reservespeler

AZ-073 schreef:
16 sep 2020, 06:34
Omdat het Jong Wit Rusland was dat er helemaal niets van kan?
Jij pakt er nu Jong Wit Rusland uit omdat dat een zwakkere tegenstander was. Maar ik heb ook de wedstrijden gezien tegen Jong Portugal en Jong Noorwegen. Daar was precies hetzelfde een Jong Oranje dat hongerig was naar doelpunten en vol op de aanval speelde. 90 minuten lang strijd leveren en alles doen om te winnen. Dat is niet wat ik bij AZ zie deze periode. Vooral Boadu en De Wit spelen bij Jong Oranje ook veel beter dan bij AZ.
multatuli
Reservespeler

FugAZi schreef:
16 sep 2020, 06:39
Een voetbalwedstrijd bestaat uit 2 ploegen, als er 1 niks van kan dan lijkt het al snel dat bijde ander alles geweldig is. Tegen Jong Noorwegen hadden ze toch ook heel veel meer moeite.
Het ging niet makkelijk tegen Jong Noorwegen, maar ze deden er alles aan om te winnen. Dat is wat ik mis bij AZ. Die inzet, strijd leveren, 90 minuten ervoor gaan. Met name op het moment dat je achter staat.
kuifje
Goalscorer
Contacteer:

multatuli schreef:
16 sep 2020, 10:17
Het ging niet makkelijk tegen Jong Noorwegen, maar ze deden er alles aan om te winnen. Dat is wat ik mis bij AZ. Die inzet, strijd leveren, 90 minuten ervoor gaan. Met name op het moment dat je achter staat.
Ze hebben toch al een aantal keren heel laat gescoord.
Wereldkampioen 2018? : Courtois, Alderweireld, Vermaelen, Vertonghen, Meunier, De Bruyne, Mertens, Dembéle, Lukaku, Carrasco en Hazard.

Wilmots, de Belgische Gert-Jan Verbeek

Van Gaal is de Suarez onder de trainers, hij bijt ook ieders hoofd af.
multatuli
Reservespeler

kuifje schreef:
16 sep 2020, 10:21
Ze hebben toch al een aantal keren heel laat gescoord.
Ja vorig seizoen. En tegen Plzen met heel veel geluk. Maar jij hebt gisteravond toch ook de wedstrijd gezien? Jij hebt toch ook gezien dat ze ellenlang die bal achterin bleven rondspelen terwijl ze achter stonden? En dat ze amper strijd hebben geleverd om de gelijkmaker te scoren? Of vond jij het eruit zien als een team dat ten koste van alles de overwinning wilde halen ?
Langedijk
Barry

Slot vindt het de eerste grote teleurstelling in anderhalf jaar en hij denkt dat ze hier sterker van worden. Het leerproces. Alleen heb je daar niets aan op dit niveau als belangrijke spelers hun heil straks elders gaan zoeken. Denkt het bestuur AZ nog steeds dat er dit seizoen geoogst kan worden of kiezen ze financiële eieren voor hun geld nu het nog kan. Ik zou ieder geval Stengs van de hand doen.
kuifje
Goalscorer
Contacteer:

multatuli schreef:
16 sep 2020, 10:28
Ja vorig seizoen. En tegen Plzen met heel veel geluk. Maar jij hebt gisteravond toch ook de wedstrijd gezien? Jij hebt toch ook gezien dat ze ellenlang die bal achterin bleven rondspelen terwijl ze achter stonden? En dat ze amper strijd hebben geleverd om de gelijkmaker te scoren? Of vond jij het eruit zien als een team dat ten koste van alles de overwinning wilde halen ?
Het zijn dezelfde spelers dus ik denk wel dat ze alles er aan deden om een resultaat te halen. Alleen AZ heeft niet de spelersgroep om fysiek het verschil te maken en ze willen ook niet in het mes lopen door met zijn allen voor de bal te gaan lopen.
Wereldkampioen 2018? : Courtois, Alderweireld, Vermaelen, Vertonghen, Meunier, De Bruyne, Mertens, Dembéle, Lukaku, Carrasco en Hazard.

Wilmots, de Belgische Gert-Jan Verbeek

Van Gaal is de Suarez onder de trainers, hij bijt ook ieders hoofd af.
galblazer
Oude garde

Langedijk schreef:
16 sep 2020, 10:37
Slot vindt het de eerste grote teleurstelling in anderhalf jaar en hij denkt dat ze hier sterker van worden. Het leerproces. Alleen heb je daar niets aan op dit niveau als belangrijke spelers hun heil straks elders gaan zoeken. Denkt het bestuur AZ nog steeds dat er dit seizoen geoogst kan worden of kiezen ze financiële eieren voor hun geld nu het nog kan. Ik zou ieder geval Stengs van de hand doen.
in dit topic

Ik denk dat Stengs lang niet zo veel geld oplevert als iedereen denkt. Hij is kwetsbaar en bang het duel aan te gaan en het duurt te lang voor hij over die angst heen is. Maar het gaat over Slot in dit topic. Ik was in eerste instantie behoorlijk enthouisiast over hem, maar dat is wel wat veranderd. Hij zou de zgn sterkhouders best wat harder mogen aanpakken . Gisteren had hij veel eerder moeten overgaan op de lange bal, dde verdedigers van Kiev oogden tamelijk onzeker. En zijn commentaar dat ze hier sterker van worden, is wel erg a la Brom.
Heeft iemand Kees gezien?
DeZuivelDuivel
Reservespeler

Met alle respect voor zijn staat van dienst en tactische capaciteiten. Gisteravond was zijn coaching goed te horen en ik was het gewoon wezenlijk met hem oneens. Hij remde de natuurlijke instincten van onze linkerflank en dat is zijn goed recht als coach. Ik denk echter niet dat het heeft geholpen.
AZuid-Scharwoude
Ben-Sider

Een combinatie van Slot een Adriaanse zou mooi zijn. Gisteren leek er weinig spelplezier te zijn bij de spelers. Het oogde erg plichtmatig en met veel nadenken in plaats van vanzelfsprekend.
ForzAZ
Basisspeler

Ik snapte zijn coaching en wisselbeleid ook niet tijdens de wedstrijd. Het spel lijkt niet meer op dat goede van een half jaar terug. Het gaat veel trager. De opbouw is moeizaam. Geen tempoversnellingen. Veel tikkies breed en terug. Angst?

Clasie op het middenveld in plaats van Koopmeiners is toch een klasse minder. We hebben echter geen andere behoorlijke linker CV die kan opbouwen. Blaim Huiberts. We hadden gisteren wel vier rechter CV's mee. Hiervan speelde er slechts één zo'n 75 minuten Vlaar.

Daarna had ik logischerwijs Letschert ingezet, maar Slot zette Yuki er in en haalde de fletse Stengs naar het midden. Clasie nog meer naar achteren. Resultaat geen middenveld meer, geen tweede ballen, geen grip en geen druk op de bal. Fysiek werd het minder en minder, terwijl wij moesten forceren.

Waarom laat ie trouwens Stengs 90 minuten staan? Zoveel inbreng had ie niet. Niet gek als hij bijkans de hele voorbereiding aangepast heeft getraind en nauwelijks een wedstrijd heeft gespeeld. Neem je dan ook niet heel veel risico met zo'n jongen dat ie na deze wedstrijd weer een maand buitenspel staat?

Wanneer het niet goed gaat bij AZ dan lijkt het wel een collectief falen. Zowel in als naast het veld gebeuren er voor mij onbegrijpelijke dingen. Met geluk hebben wij vorig en dit seizoen toch al resultaat weten te boeken. Al was dat tegen Pilzen meer door toedoen van een idiote actie van de tegenstander dan eigen verdienste.

Voor dit seizoen heb ik al voorspeld dat het komende seizoen niet zonder meer hetzelfde gaat opleveren als afgelopen seizoen. Onze jonge spelersgroep is te onevenwichtig en heeft in totaliteit onvoldoende kwaliteit. Veel spelers lijken ook nog niet te beseffen dat er dit jaar veel meer voor komt kijken om minimaal dezelfde resultaten te behalen. Misschien dat de leiding van de club zich daar ook op verkijkt.

Wat Slot betreft hoop ik dat ie spelers nu een spiegel voor gaat houden en gepaste maatregelen neemt indien nodig. Helaas is onze twee lijn in potentie een stuk minder. Maar dat zal Huiberts wel weer ontkennen. Daarmee lijkt het alsof AZ zich zelf een rad voor de ogen draait.
Metalingus
Fanatic

Wanneer gaat Slot die jongens eens een keer trainen in snelle spelhervattingen? Iedere keer als Bizot een balletje plukt, houdt ie ‘m vast en wacht tot iedereen, en vooral de tegenstander, weer in positie is. En dan begint t breien van achteruit opnieuw. Nooit eens spelers die wegsprinten en vervolgens een uitgooi met wat tempo.

Dat moet toch een extra wapen kunnen zijn?
MarkusHenriksen19
Steward

Metalingus schreef:
16 sep 2020, 19:12
Wanneer gaat Slot die jongens eens een keer trainen in snelle spelhervattingen? Iedere keer als Bizot een balletje plukt, houdt ie ‘m vast en wacht tot iedereen, en vooral de tegenstander, weer in positie is. En dan begint t breien van achteruit opnieuw. Nooit eens spelers die wegsprinten en vervolgens een uitgooi met wat tempo.

Dat moet toch een extra wapen kunnen zijn?
Wist je nog dat Lask eerder dit jaar uit een inworp scoorde. Vooral de Noren kunnen best ver gooien en we hebben best wel wat spelers die een doelpunt kunnen maken. Zouden ze daar niet op kunnen trainen. Het is bijna net zo gevaarlijk als een corner, maar een wapen dat ze in Nederland bijna niet kennen.

Over corners gesproken, kan iemand anders dan stengs ze nemen, dan eindigen ze misschien een keertje op een alkmaars hoofd in de 16?
Antti Opdam
Co

ForzAZ schreef:
16 sep 2020, 18:28
Ik snapte zijn coaching en wisselbeleid ook niet tijdens de wedstrijd. Het spel lijkt niet meer op dat goede van een half jaar terug. Het gaat veel trager. De opbouw is moeizaam. Geen tempoversnellingen. Veel tikkies breed en terug. Angst?

Clasie op het middenveld in plaats van Koopmeiners is toch een klasse minder. We hebben echter geen andere behoorlijke linker CV die kan opbouwen. Blaim Huiberts. We hadden gisteren wel vier rechter CV's mee. Hiervan speelde er slechts één zo'n 75 minuten Vlaar.

Daarna had ik logischerwijs Letschert ingezet, maar Slot zette Yuki er in en haalde de fletse Stengs naar het midden. Clasie nog meer naar achteren. Resultaat geen middenveld meer, geen tweede ballen, geen grip en geen druk op de bal. Fysiek werd het minder en minder, terwijl wij moesten forceren.

Waarom laat ie trouwens Stengs 90 minuten staan? Zoveel inbreng had ie niet. Niet gek als hij bijkans de hele voorbereiding aangepast heeft getraind en nauwelijks een wedstrijd heeft gespeeld. Neem je dan ook niet heel veel risico met zo'n jongen dat ie na deze wedstrijd weer een maand buitenspel staat?

Wanneer het niet goed gaat bij AZ dan lijkt het wel een collectief falen. Zowel in als naast het veld gebeuren er voor mij onbegrijpelijke dingen. Met geluk hebben wij vorig en dit seizoen toch al resultaat weten te boeken. Al was dat tegen Pilzen meer door toedoen van een idiote actie van de tegenstander dan eigen verdienste.

Voor dit seizoen heb ik al voorspeld dat het komende seizoen niet zonder meer hetzelfde gaat opleveren als afgelopen seizoen. Onze jonge spelersgroep is te onevenwichtig en heeft in totaliteit onvoldoende kwaliteit. Veel spelers lijken ook nog niet te beseffen dat er dit jaar veel meer voor komt kijken om minimaal dezelfde resultaten te behalen. Misschien dat de leiding van de club zich daar ook op verkijkt.

Wat Slot betreft hoop ik dat ie spelers nu een spiegel voor gaat houden en gepaste maatregelen neemt indien nodig. Helaas is onze twee lijn in potentie een stuk minder. Maar dat zal Huiberts wel weer ontkennen. Daarmee lijkt het alsof AZ zich zelf een rad voor de ogen draait.
Goed bericht.

Ik denk dat er tegen Kiev inderdaad met name angst was en dat daarom voor een (hele) rustige opbouw werd gekozen.
AZ fanatic 4-life
Supporter

Ik ben altijd wel vrij positief over onze trainer geweest maar begin mij steeds meer te ergeren aan het ontbreken van overtuiging/passie bij een groot deel van onze spelers. Ook een taak van de trainer, je ploeg mentaal klaar stomen voor een belangrijke wedstrijd. Na de wedstrijd begint Slot ook gelijk over "de focus verzetten naar de wedstrijd van zaterdag" en "het was een goede les voor onze spelers". Er mag wel wat meer emotie getoond worden.

Ik kan ook geen 1 toptrainer bedenken die zo stoïcijns voor de camera staat na een dergelijke pot/reeks.
Plaats reactie