Schaduwelftal III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
fcvictorie
Dagjesmens

Ik zie niet in waarom AZ specifiek op transfervrije spelers zou moeten richten. Sowieso staat er al een prima elftal. Met alle onzekerheid in de huidige voetbalwereld kan AZ als oase van rust gelden, aangezien AZ er relatief goed voorstaat. Spelers weten bij AZ waar ze aan toe zijn. Als we deze groep bij elkaar kunnen houden kunnen we volgend seizoen alsnog een gooi doen naar eremetaal.

Ik denk dat AZ er bij gebaat is om gericht versterkingen te zoeken. Met name centrale achterin zou een goede speler erbij de ploeg naar en nog hoger niveau tillen. Ik denk dat er ook ruimte gecreëerd moet worden voor jeugdspelers om minuten te maken. Wat dat betreft snap ik niet waarom er miljoenen zijn neergeteld voor jongens als Weigelt, Gudmundsson, Aboukhlal of het huren van Correia. Spelers die wat mij betreft geen toegevoegde waarde hebben. Kunnen ze beter al dat geld op een hoop gooien en één spelers uit de categorie Svensson of Midtsjø halen voor het eerste elftal en verder vertrouwen geven aan de eigen jeugd.
DeZuivelDuivel
Reservespeler

fcvictorie schreef:
21 mei 2020, 13:48

Ik denk dat AZ er bij gebaat is om gericht versterkingen te zoeken. Met name centrale achterin zou een goede speler erbij de ploeg naar en nog hoger niveau tillen. Ik denk dat er ook ruimte gecreëerd moet worden voor jeugdspelers om minuten te maken. Wat dat betreft snap ik niet waarom er miljoenen zijn neergeteld voor jongens als Weigelt, Gudmundsson, Aboukhlal of het huren van Correia. Spelers die wat mij betreft geen toegevoegde waarde hebben. Kunnen ze beter al dat geld op een hoop gooien en één spelers uit de categorie Svensson of Midtsjø halen voor het eerste elftal en verder vertrouwen geven aan de eigen jeugd.
Hoewel ik dit laatste met je eens ben in de regel zal ik even advocaat van de duivel spelen: als je 1x al het geld uit geeft aan 1 speler dan hoeft ie maar een been te breken en dan ben je gelijk alles kwijt. stel je haalt 1 speler van 5 miljoen dan kun je daarvoor ook 2 van 2 miljoen en nog 2 van 5 ton voor halen. (Gudmundsson, Aboukhlal, Weigelt, Bergsma was bijvoorbeeld ongeveer 5 miljoen samen als de bedragen kloppen).
fcvictorie
Dagjesmens

Nu heb je alleen vier of vijf spelers die niks toevoegen aan AZ. Jongens met langlopend contract, allemaal met een salaris die je lastig kwijtraakt en bovendien de doorstroom belemmert van je eigen, veelgeprezen, jeugd.

Natuurlijk, als je een dure speler haalt is er geen garantie dat dit ook een versterking is. En inderdaad, als zo’n speler een been breekt kan je een miljoenen bedrag afschrijven.

Ik zie echter meer voorbeelden. Een Midtsjø heeft iets meer gekost maar helpt de ploeg naar een hoger niveau. Jonge spelers kunnen zich optrekken aan zulke als spelers. Die worden daardoor meer waard. Bovendien, voor andere talenten is het interessanter om naar AZ te gaan en te blijven. In plaats van dat je als negentienjarige geconfronteerd wordt met allemaal duur betaalde spelers van buitenaf (die gezien de gedane investering ook veel speeltijd krijgen) is er volop ruimte voor doorstroming en sta je in het veld met oudere spelers waar je wat van kan leren.

De successen van de laatste jaren hebben aangetoond dat er genoeg talent is in eigen regio. En dat een kern met eigen jeugd/jongens uit de regio met gericht versterkingen van buitenaf de ideale mix is voor succes. Zowel sportief als financieel.
DeZuivelDuivel
Reservespeler

Daar heb ik niet heel veel aan toe te voegen, leuk om weer eens iemand te zien die die mening deelt :wink:

Wellenreuther en Bolat zijn overigens twee namen die je bij bepaalde ontwikkelingen nog best er bij kan hebben.
Ben namelijk benieuwd of Bizot nog altijd weg wil.
kuifje
Goalscorer
Contacteer:

Ik denk dat het probleem aan het worden is dat de portemonnee van AZ min of meer even groot blijft maar de waarde van de spelers sterk blijft stijgen. Waar tot voorheen een Midtsjo of Svensson gehaald konden worden rond 2,5 mio is de prijs voor dit soort spelers stilaan aan het verdubbelen. Voor dit soort bedragen kom je nu dus terecht bij spelers van Jong PSV of die jongens van Volendam en NAC. Ik denk niet dat AZ bereid is om 4 tot 5 mio voor een speler neer te leggen, ook al is ie van het kaliber Midtsjo. Voor Evjen is ook enkele miljoenen neergelegd en ok, dat is een toptalent maar met een stuk minder vlieguren in de benen. Die was twee jaar geleden misschien wel voor max 1,5 te halen geweest. En als ander voorbeeld is een Dani de Wit met tien seconden Eredivisie-ervaring toch ook een relatief dure vogel.

Dus ja, wat is dan verstandig beleid van AZ om te doen, rekening houdende met bovenstaande? Meegaan in de ratrace of toch nog op een andere manier creatief te blijven met aankopen zoals Evjen, Gudjohnson of een Leeuwin?
Wereldkampioen 2018? : Courtois, Alderweireld, Vermaelen, Vertonghen, Meunier, De Bruyne, Mertens, Dembéle, Lukaku, Carrasco en Hazard.

Wilmots, de Belgische Gert-Jan Verbeek

Van Gaal is de Suarez onder de trainers, hij bijt ook ieders hoofd af.
fcvictorie
Dagjesmens

Ik weet niet of de portemonnee van AZ min of meer even groot is. De afgelopen jaren heeft AZ ook flinke bedragen kunnen incasseren door die inflatie op de transfermarkt. Meest recent Guus Til die toch voor een flinke transfersom de deur uit is gegaan.

Wat wellicht wel zo is, ik weet niet of je daar op doelt, is dat andere clubs ook lezen dat er in Alkmaar veel cash is en daardoor spelers voor AZ ook duurder worden. Dit is iets wat je soms wel eens leest als een club een flinke transfersom heeft geïncasseerd. Ik denk zelf dat dit wel meevalt, uiteindelijk is het kwestie van vraag en aanbod.

Ik denk zelf dat AZ op dit moment helemaal niet zo veel aankopen hoeft te doen. Het basisteam is al een tijdje intact. Zo lang daar niemand weg gaat is de nood qua aankopen niet heel hoog. Alleen centraal achterin zie ik ruimte voor verbetering. Ook de bank, nummer twaalf tot en met zestien is goed bezet op dit moment .

Natuurlijk moet je altijd je ogen en oren open houden om je selectie te verbeteren. Maar die jongens die de laatste jaren zijn gehaald zijn geen verbetering gebleken. Dan is het wat mij betreft weg gegooid geld, zeker als je veel geld investeert in je jeugd. Die moeten niet in de weg worden gezet door spelers van buitenaf die niet significant beter zijn.

Een aankoop als Evjen vind ik goed te begrijpen. Een speler die talent en speler van het jaar is in eigen land. In Noorwegen redelijk wat wedstrijden gespeeld, doorgebroken is en door veel clubs gevolgd. Dat zijn goede referenties om zo’n speler te halen. Helemaal als je verwacht dat binnenkort je zelf een speler op die positie gaat verkopen. Met Evjen heb je wellicht de opvolger van Stengs in huis, die nu al tijd krijgt om te acclimatiseren.

Ik vind zelf het transfervrij binnenhalen van Clasie ook prima. Een jongen uit de provincie, karrenvracht aan ervaring, ook voor de leeftijdsopbouw van je selectie prima. Bovendien oud aanvoerder bij Feyenoord, wellicht een leiderstype. Zo’n aanwinst snap ik ook.

Leeuwin snapte ik iets minder. Op zich, een ervaren verdediger voor op de bank die niet enorm veel kost kan ik begrijpen. Maar ik denk dat Vlaar niet heel lang meer mee kan, Wuytens degelijk is maar niet meer dan dat. Dan had ik het logischer gevonden om juist daar een gericht een versterking te zoeken. Idealiter een speler tussen de pak hem beet 24 en 28 die net als Svensson en Midstjø of Bizot en Idrissi redelijk snel in de basis staat en een meerwaarde is.
kuifje
Goalscorer
Contacteer:

Ik doel erop dat AZ, ondanks de forse transferwinsten, nog steeds met dezelfde begroting werkt en daar dan ook naar handelt. De extra inkomsten hebben gediend als investering in de infrastructuur en het verder vergroten van het eigen vermogen. Er is totaal geen intentie om op het eigen vermogen te gaan interen om daarmee op de transfermarkt forsere aankopen te gaan doen. AZ zit nog steeds in een situatie dat het transfers nodig heeft om de begroting sluitend te krijgen. Enig voordeel nu is dat er kapitaal aanwezig is om meteen een aankoop te doen en dat een latere verkoop het gat dan weer dicht maakt. Er hoeft niet te worden gewacht op een verkoop van een speler om een transfer te financieren. Ze lenen als het ware bij zichzelf. Dat maakt de club wel een stuk slagvaardiger op de transfermarkt. In het geval van Evjen zat bv. Anderlecht ook achter hem aan, maar daar hadden ze serieuze solvabiliteitsproblemen.

Tuurlijk is wat je schetst met spelers tussen 24-28 ideaal maar ik vrees dat die leeftijd in combinatie met kwaliteit een financiële brug te ver is, ook voor Scandinavië. Misschien dat de Oost-Europese markt nog soelaas biedt? Al krijg ik de indruk dat ze zelf ook financieel hoe langer hoe meer te bieden hebben.
Wereldkampioen 2018? : Courtois, Alderweireld, Vermaelen, Vertonghen, Meunier, De Bruyne, Mertens, Dembéle, Lukaku, Carrasco en Hazard.

DeZuivelDuivel
Reservespeler

De echte vraag die je moet stellen is hoe het zit met de loonkosten.
Ik heb zo´n vermoeden dat een speler die een aantal jaar geleden pak ´m beet 1.5-2 miljoen kostte nu misschien wel 3-4-5 miljoen zal kosten. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat de salarisschaal ook compleet gebroken is.

Dat maakt op de lange termijn wel een behoorlijk verschil of zo'n investering het waard is of niet.
kuifje
Goalscorer
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef:
22 mei 2020, 13:37
De echte vraag die je moet stellen is hoe het zit met de loonkosten.
Ik heb zo´n vermoeden dat een speler die een aantal jaar geleden pak ´m beet 1.5-2 miljoen kostte nu misschien wel 3-4-5 miljoen zal kosten. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat de salarisschaal ook compleet gebroken is.

Dat maakt op de lange termijn wel een behoorlijk verschil of zo'n investering het waard is of niet.
Zelfs als de salarissen gelijk zouden blijven dan nog gaat AZ geen 4 à 5 mio voor een speler neertellen, dat is nog steeds bijna een kwart van het budget.

Als spelers in beeld komen bij clubs waar dit soort bedragen geen probleem zijn, dan zal ook het salaris navenant zijn, schat ik zo in.

DeZuivelDuivel
Reservespeler

kuifje schreef:
22 mei 2020, 14:30
Zelfs als de salarissen gelijk zouden blijven dan nog gaat AZ geen 4 à 5 mio voor een speler neertellen, dat is nog steeds bijna een kwart van het budget.

Als spelers in beeld komen bij clubs waar dit soort bedragen geen probleem zijn, dan zal ook het salaris navenant zijn, schat ik zo in.
Ik ben toch wel er van overtuigd dat de rek op een gegeven moment uit de innovatie is. Dan moeten de prijzen of stabiliseren of men moet mee bewegen.
kuifje
Goalscorer
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef:
22 mei 2020, 15:17
Ik ben toch wel er van overtuigd dat de rek op een gegeven moment uit de innovatie is. Dan moeten de prijzen of stabiliseren of men moet mee bewegen.
Dan heb je wellicht je grenzen bereikt en zal je dat moeten accepteren. Ik vraag me af of er daadwerkelijk zo veel meer uit de markt te halen is qua provincieclub. Het is pas als je echt voor lange tijd daadwerkelijk als top vier club wordt beschouwd het mogelijk gaat worden om budgettair te groeien omdat je dan ook landelijke uitstraling krijgt. Maar dat is echt een verhaal van lange adem.

DeZuivelDuivel
Reservespeler

AZ fanatic 4-life schreef:
04 jun 2020, 06:48
Wellicht kan AZ een aantal spelers daar gratis stallen en daar de prijs mee drukken. Zij hebben aanvallers nodig en AZ heeft die genoeg op dit moment. Zeker als Stengs, Idrissi en Boadu blijven.
Er zitten sowieso een aantal jongens aan ´einde contract´ of in ieder geval richting einde ´jong AZ´ en NAC doet het best redelijk met een aantal ex-AZ jeugdspelers dus misschien is dat wel een goede plek voor jongens die bij ons net niet zijn om aan te haken.

Overigens voor het andere bericht in transfergeruchten. 'veel geld' kan voor NAC wat anders betekenen dan voor ons. Gudelj hebben we destijds ook voor 3 miljoen opgepikt.
Ferry schreef:
04 jun 2020, 09:36
:D

Mocht Bizot een mooie transfer kunnen maken, dan kan ik me voorstellen dat de club hem niet tegenhoudt. Ook zijn de centjes hartstikke bruikbaar in deze tijd.
Padt als vervanger halen bij het armlastige Groningen?
Padt en Bizot zijn lang als 'gelijkwaardig' beschouwd. Dus dat is in ieder geval een veilige optie.
handelaar
Goalscorer

Alhoewel Hoedt vanaf dag 1 aangeeft nog enkel verkocht te willen worden, zie ik een club niet zomaar in deze barre tijden 8 miljoen voor hem uitgeven.
Gezien zijn contract wil Southampton nog wel een centje voor hem ontvangen maar is zijn status toch behoorlijk gedaald.
Ik denk nog steeds dat als er voor een bepaalde periode zich geen club meldt die hem voor een dergelijk bedrag wil overnemen, Hoedt zomaar door Southampon een seizoen aan AZ uitgeleend gaat worden gezien het zowel voor de speler als de Engelse subtopper er alles aan gelegen is dat hij zich weer in de kijker kan spelen en AZ kan dat podium bieden door mogelijk CL te gaan spelen en te strijden voor de eredivisietitel.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.
Plaats reactie