Max Huiberts / Technisch Beleid III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Jack
Technisch directeur

11 jul 2018, 16:40

Een lange vakantie heeft vorig seizoen niet direct geresulteerd in opvallend slechte resultaten. De eerste wedstrijd werd van PSV verloren, daarna 4 overwinningen en de 6e wedstrijd was, ook achteraf gezien, een opvallende nederlaag tegen Excelsior. Misschien zijn goed uitgeruste spelers van belang voor een goede seizoenstart.

De selectie niet op orde hebben op tijd lijkt mij wel een slechte zaak. Jahanbakhsh speelde met Iran nog op het WK, dus dat mocht ook niet verstoord worden. Weghorst daarentegen werd getransfereerd en er is geen opvolger. Het lijkt erop dat AZ nu pas een profiel aan het opstellen is en begint met zoeken naar een vervanger. Rijkelijk laat ! en totaal niet in lijn met wat je van een professionele organisatie met ambitie verwacht.
Glory Hunter

handelaar
Invaller

11 jul 2018, 17:08

Jack schreef:
11 jul 2018, 16:40
Het lijkt erop dat AZ nu pas een profiel aan het opstellen is en begint met zoeken naar een vervanger. Rijkelijk laat ! en totaal niet in lijn met wat je van een professionele organisatie met ambitie verwacht.
Zo zal het dus ook niet zijn.
Dat er aan de vaandeldragers van het elftal zou worden getrokken (alireza en Weghorst) was al ruimschoots voor het einde van de competitie duidelijk.
Wat er speelt dat er nog geen vervanger van Weghorst is gepresenteerd weten we niet. Kan ook zomaar zijn omdat er nog geen duidelijkheid is omtrent Alireza die toch de belangrijke aangever was tot de centrumspits.
Blijft hij, dan weet je wat voor type spits je zoekt maar komt er een geheel andere vleugelspeler met andere eigenschappen moet daar wellicht een ander type spits bij gezocht worden.
Kortom, je weet niet wat er achter de schermen speelt en wat de reden is.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.

Last Scout
Goalscorer

11 jul 2018, 17:13

Geest van Dirk schreef:
11 jul 2018, 16:12
Net in de winkel een interview gelezen in de VI met Huiberts over de manier waarop AZ transfers doet. De suggestie werd gewekt dat AZ niet (veel) hoger dan 2 miljoen wilt betalen voor een speler, dus Svensson en Midtsjo liggen in die prijscategorie. Een hoge transferopbrengst laat AZ niet verleiden om daarna een duurdere speler te kopen, volgens Huiberts

Gudelj werd ooit voor 3.5 gekocht en ik denk dat AZ niet meer dan dat gaat betalen voor een transfer. Ik vermoed dat AZ daarvoor eerst met een hogere begroting wilt werken.

Persoonlijk vind ik het heel goed werken tot nu. In de loop der jaren is het sportief beter gegaan en nu komt er ook nog minder verloop in de selectie doordat basisspelers dusdanig lang vastliggen dat hun waarde behoorlijk pittig is. De instroom van eigen jeugd is van een goed niveau, gezien het feit dat Til zelfs al tegen Oranje aanschurkte en de rest steevast in aanmerking komen voor Jong Oranje.
Maar dat is ook wat ik zeg? heb ik ook altijd gezegd? 1-2 miljoen in de regel. 3-4 per hoge uitzondering.

Als je nu bijvoorbeeld geen buitenspeler wilt halen maar enkel Weghorst vervangt zou je als AZ zijnde een groter risico kunnen nemen.
Bij Alkmaar begint de victorie!

Antti Opdam
Kristen

12 jul 2018, 07:16

AZSander schreef:
11 jul 2018, 15:09
Haha, ik citeerde je, dus volgens mij heb je dat wel gezegd.
Dan moet ik mezelf beter uitleggen.

Wat ik bedoel te zeggen: Vejinovic is overbodig bij Feijenoord. Bij ons kan / zal hij ongetwijfeld een paar wedstrijden meehobbelen, maar of hij de basis sterker maakt weet ik niet. Of hij voor ons overbodig is kan ik nu niet beoordelen. Ik wil het in ieder geval geen directe versterking noemen.

Daarnaast kunnnen alle aankopen wellicht ooit kwalitatief voldoende worden. Of misschien zijn ze het ook al. Daar is nu alleen nog geen aanwijzing voor.

Ook voor 2 miljoen kan je iets normaals aantrekken.

Antti Opdam
Kristen

12 jul 2018, 07:21

Jack schreef:
11 jul 2018, 15:54
De meeste spelers die trainer worden zijn voorbeelden van het "Peter Principle". En dat is de reden dat het Nederlands voetbal internationaal is afgegleden.
Met dit verschil dat als een trainer in de voetballerij niet functioneert iedereen dat wel direct opmerkt en dan ook meteen wordt afgeserveerd. Zie Gullit, Van Basten, etc.

Kan je drie trainers in Nederland noemen die voldoen aan "het Peter Principle", waar je dat op baseert en wie ze daarmee in de weg zitten?

handelaar
Invaller

12 jul 2018, 07:56

AZ deed het vorig seizoen uitstekend met een derde plek in de competitie. Ambitieus als de Alkmaarders zijn, willen ze een volgende stap maken. Die uitdaging ligt 'm vooral in de combinatie met Europees voetbal. Koopmeiners ziet volop perspectieven om een volgende stap te maken als team. "We hebben een jonge groep en we hebben vorig jaar ervaring opgedaan. De groep is redelijk intact gebleven en we zijn een stuk fitter dan vorig jaar
Als het enkel bij Weghorst blijft en Huiberts doet zijn werk goed heb ik er wel vertrouwen in dat het elftal wederom stappen kan maken met deze jonge groep.
Vele stonden vorig seizoen pas voor het eerst in de eredivisie en voor sommige was het pas het eerste seizoen bij AZ, dus je mag weer wat meer verwachten zoals Koopmeiners al aangeeft.

Link: http://www.youtube.com/watch?v=E7naFPtuUFU
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.

Bob Ross
Oude garde
Contacteer:

13 jul 2018, 15:04

handelaar schreef:
12 jul 2018, 07:56
Als het enkel bij Weghorst blijft en Huiberts doet zijn werk goed heb ik er wel vertrouwen in dat het elftal wederom stappen kan maken met deze jonge groep.
Vele stonden vorig seizoen pas voor het eerst in de eredivisie en voor sommige was het pas het eerste seizoen bij AZ, dus je mag weer wat meer verwachten zoals Koopmeiners al aangeeft.
Vaak zie je dat jonge spelers in hun tweede seizoen een dipje krijgen. Niet negatief, maar realistisch. Wat ik en sommige andere bedoelen heeft niets met pessimisme of negativiteit te maken. Ik ben laaiend enthousiast over het afgelopen seizoen en het beleid van AZ de afgelopen jaren. Maar het gaat altijd mis als je denkt dat je jezelf niet meer hoeft te verbeteren. Stilstaan is, zeker in voetballand, achteruitgang. Ook AZ kan er een keer uitvliegen tegen een club als Almaty. AZ wilde de top 3 aanvallen afgelopen seizoen, en volgend seizoen ook denk ik. Aangezien we werkelijk alle topduels kansloos hebben verloren (niet kansloos als in 'het zat ff tegen' maar kansloos als in 'we konden nog 3 uur doorgaan zonder te scoren) is er nog wel een behoorlijk weg te gaan. Met name jongens spelers gaan koppie onder in dit soort wedstrijden, dus daarom ben ik voor 1 of 2 aankopen die er meteen staan. Max 5 miljoen samen en dan niets meer erbij, het gaat niet om het geld smijten. Er is nu voor maar een paar ton aan spelers toegevoegd, we moeten financieel ruimte hebben. En anders mag AZ wel eens duidelijker communiceren waar al dat geld nou precies is heengegaan.

Als je kijkt naar andere clubs (https://www.vi.nl/nieuws/transferoverzi ... op-een-rij#) loopt AZ behoorlijk achter terwijl we én tot de rijkste clubs behoren, én het allergrootste belang hebben bij een selectie die op tijd rond is. Ook als Jahanbaksch niet weggaat moet er een vleugelspeler bij. De voorhoede is gewoon nog lang niet volwaardig dubbel bezet. We krijgen een druk jaar waarmee je het niet gaat redden met Jong-AZ spelers. Vejinovic en Stengs spelen nog geen eens wedstrijden, misschien wordt dat pas oktober.

Het zou zonde zijn als we achteraf moeten constateren dat we onszelf een beetje overschat hebben terwijl we er wel wat aan hadden kunnen doen.

leszz
Ben-Sider

13 jul 2018, 16:17

Bob Ross schreef:
13 jul 2018, 15:04
Vaak zie je dat jonge spelers in hun tweede seizoen een dipje krijgen. Niet negatief, maar realistisch. Wat ik en sommige andere bedoelen heeft niets met pessimisme of negativiteit te maken. Ik ben laaiend enthousiast over het afgelopen seizoen en het beleid van AZ de afgelopen jaren. Maar het gaat altijd mis als je denkt dat je jezelf niet meer hoeft te verbeteren. Stilstaan is, zeker in voetballand, achteruitgang. Ook AZ kan er een keer uitvliegen tegen een club als Almaty. AZ wilde de top 3 aanvallen afgelopen seizoen, en volgend seizoen ook denk ik. Aangezien we werkelijk alle topduels kansloos hebben verloren (niet kansloos als in 'het zat ff tegen' maar kansloos als in 'we konden nog 3 uur doorgaan zonder te scoren) is er nog wel een behoorlijk weg te gaan. Met name jongens spelers gaan koppie onder in dit soort wedstrijden, dus daarom ben ik voor 1 of 2 aankopen die er meteen staan. Max 5 miljoen samen en dan niets meer erbij, het gaat niet om het geld smijten. Er is nu voor maar een paar ton aan spelers toegevoegd, we moeten financieel ruimte hebben. En anders mag AZ wel eens duidelijker communiceren waar al dat geld nou precies is heengegaan.

Als je kijkt naar andere clubs (https://www.vi.nl/nieuws/transferoverzi ... op-een-rij#) loopt AZ behoorlijk achter terwijl we én tot de rijkste clubs behoren, én het allergrootste belang hebben bij een selectie die op tijd rond is. Ook als Jahanbaksch niet weggaat moet er een vleugelspeler bij. De voorhoede is gewoon nog lang niet volwaardig dubbel bezet. We krijgen een druk jaar waarmee je het niet gaat redden met Jong-AZ spelers. Vejinovic en Stengs spelen nog geen eens wedstrijden, misschien wordt dat pas oktober.

Het zou zonde zijn als we achteraf moeten constateren dat we onszelf een beetje overschat hebben terwijl we er wel wat aan hadden kunnen doen.
Helemaal mee eens, al betwijfel ik onze TD twee van dit soort aankopen gaat doen. Is ook best lastig om twee mensen te halen die ervoor zorgen dat we met de top drie kunnen concurreren. Spelers die het goed doen in andere competities zijn niet altijd een garantie gebleken voor succes, en in de NL competitie lijken dit soort spelers te duur of onvindbaar in de AZ prijsklasse

Jack
Technisch directeur

13 jul 2018, 16:22

Antti Opdam schreef:
12 jul 2018, 07:21
Met dit verschil dat als een trainer in de voetballerij niet functioneert iedereen dat wel direct opmerkt en dan ook meteen wordt afgeserveerd. Zie Gullit, Van Basten, etc.

Kan je drie trainers in Nederland noemen die voldoen aan "het Peter Principle", waar je dat op baseert en wie ze daarmee in de weg zitten?
Ze worden dus niet afgeserveerd maar duiken telkens weer op. Voorbeelden? alle voormalig topspeler trainers.
Glory Hunter

Sir Robbert
Fanatic

14 jul 2018, 11:33

Als we niet snel een nieuwe spits kopen/huren wordt het een teleurstellend seizoen ben ik bang. Eigenlijk duurt het allemaal al vrij lang, waarschijnlijk al doorgeschakeld naar Plan B/C/D/E/F/Z.
Bier.

pAZcal
Basisspeler

14 jul 2018, 12:07

Relax your booties! Max regelt altijd een mooi elftal.

~AZ~
Barry

14 jul 2018, 12:12

Die paniekzaaierij gaat er bij mij niet in. Kairat is terug te vinden op de 273e plek op de UEFA Club Ranking en iedereen doet het hier in zijn broek omdat de bejaarde Arshavin zijn pensioen daar uit zit. Op 26 augustus is de eerste echte uitdaging tegen Vitesse, als de selectie dan nog gaten op significante posities bevat ga ik me pas zorgen maken.

Alkmaar/Zaanstreek
Invaller

14 jul 2018, 12:57

Hoe AZ zijn eigen koers vaart op de dolgedraaide transfermarkt

Met een aanzienlijk lagere begroting dan de traditionele topclubs, moet AZ zich staande zien te houden in het transfergeweld. Met een mix van talentontwikkeling in de opleiding en realisme op de markt komen ze in Alkmaar een heel eind. ‘We zijn ons goed bewust van de mogelijkheden én de onmogelijkheden.’

In de week dat de transferuitgaven van 2018 bij ajax de totale jaarbegroting van AZ overstegen, terwijl de teller bij PSV voor alleen al aangekochte backs op elf miljoen euro staat, plukte Max Huiberts een speler weg uit de Duitse Tweede Bundesliga. Henri Weigelt (20) heet de linksbenige centrumverdediger, afkomstig van Arminia Bielefeld. Twee dagen later contracteerde AZ tevens een Tsjechische jeugdinternational: middenvelder Richard Sedlacek (19) van Sparta Praag. Daar gaat het niet bij blijven in Alkmaar, want de club zal de beurs gaan trekken in de zoektocht naar een opvolger voor spits Wout Weghorst. Maar op de dolgedraaide transfermarkt moet AZ het vooral hebben van creatief handelen en sportieve aantrekkingskracht. Het grote geld rolt elders in Nederland.

De afkomst van Weigelt en Sedlacek is geen toeval. AZ heeft het jachtgebied verruimd, nu het steeds lastiger wordt gunstige deals te sluiten in de vertrouwde buitenlanden. De laatste jaren wist de club vooral in Scandinavië goed de weg, eerder was ook België bekend terrein.

‘Daar blijven we actief met onze scouts, zegt technisch directeur Max Huiberts. ‘Maar we merken dat ook in die landen steeds meer moet worden betaald voor spelers. In een land als Tsjechië ligt het prijsniveau nu nog wat lager.’ Een half jaar geleden sloeg AZ ook al toe op de Tsjechische markt, met het aantrekken van Ondrej Mihalik, tot medio 2022. Al heeft trainer John van den Brom nog weinig profijt gehad van die transfer: de twintigjarige spits scheurde kort na zijn komst in Jong AZ een kruisband af.

Met de komst van Carlos Aalbers als nieuwe hoofdscout haalde AZ meteen ook diens internationale netwerk binnen. Aalbers kwam deze zomer over van FC Groningen als opvolger van Michel Doesburg, die bij ajax aan de slag is gegaan. Eerder was de Gelderlander actief als technisch directeur van Willem II en NEC. Bij laatstgenoemde club was Aalbers in 2013 verantwoordelijk voor de komst van een destijds volslagen onbekend talent uit Iran, die twee jaar later de overstap naar AZ zou maken: Alireza Jahanbakhsh, de Eredivisie-topscorer van vorig seizoen. Ook dichter bij huis, in Duitsland bijvoorbeeld, heeft Aalbers de markt in kaart. ‘Vanwege het grote aanbod van kwaliteit in Duitsland, krijgen jonge jongens daar minder snel een kans’, weet Huiberts. ‘De grootste talenten zijn voor ons natuurlijk niet haalbaar. Maar in de categorie daaronder en in de Tweede Bundesliga lopen genoeg interessante spelers rond. Jongens die weten dat een transfer naar Nederland goed kan zijn voor hun ontwikkeling en voor hun kans op speeltijd.’

VIJFTIG PROCENT

Vooropstaat dat AZ de nadruk blijft leggen op de eigen opleiding. Volgens het laatste beleidsplan dient de A-selectie voor vijftig procent uit eigen kweek te bestaan, een aantal dat inmiddels ruimschoots wordt overtroffen. En veel van de doorgebroken talenten hebben hun contract in Alkmaar verlengd. Zo liggen Guus Til en Owen Wijndal vast tot 2023, Teun Koopmeiners, Calvin Stengs, Thomas Ouwejan en Jeremy Helmer tot 2022 en Pantelis Hatzidiakos tot 2021. Huiberts: ‘Eigen kweek gaat bij AZ vóór aankopen en dat zal altijd zo blijven. Daarom speelt bij ons de jeugdscouting ook zo’n belangrijke rol. Hoe eerder je talenten binnen hebt, hoe beter je ze kunt scholen in het voetbal en de mentaliteit die bij AZ past. Maar een elftal kan niet alleen uit talenten bestaan. Voor geroutineerde spelers met toegevoegde waarde zal je meestal verderop moeten kijken.’

‘Eigen kweek gaat bij AZ vóór aankopen en dat zal altijd zo blijven’

Vorig jaar had AZ in die categorie met Jonas Svensson en Fredrik Midtsjø twee buitenlandse voltreffers. Voor respectievelijk anderhalf en twee miljoen euro weekte Huiberts de ervaren Noren, een half jaar na elkaar, los van Rosenborg BK. Waarbij de sportieve ambities van beide spelers de doorslag gaven. ‘Bij Midtsjø duurden de onderhandelingen met Rosenborg zeker drie maanden’, herinnert Huiberts zich. ‘Fredrik wilde graag naar AZ, maar zijn club wilde kijken of er geen hogere biedingen kwamen. Dat is hun goed recht. Dus wij moesten geduld hebben. Want van ons hoefden ze geen hoger aanbod te verwachten, wij kunnen en willen daar niet in mee. We hadden het geluk dat er geen andere clubs met een bod kwamen. Waardoor Fredrik alsnog tegen onze voorwaarden naar Alkmaar kwam. Later riep de voorzitter van Rosenborg dat ze geen spelers meer aan AZ gaan verkopen. Hij was kennelijk niet helemaal tevreden met de opbrengst. Hij vergat erbij te zeggen dat de club bij een volgende transfer van Fredrik meeprofiteert.’

REALISME

Huiberts heeft ook andere tijden in Alkmaar meegemaakt. In de periode dat voorzitter Dirk Scheringa en diens DSB-bank aan de touwtjes trokken, was de oud-speler bij AZ werkzaam als scoutingcoördinator. Het was de tijd dat de club, in 2007, zes miljoen euro neertelde voor Graziano Pellè, nog altijd de duurste aankoop ooit. Een record dat overigens zou zijn verpulverd als een half jaar later de aankoop van SC Heerenveen-topscorer Afonso Alves (achttien miljoen euro) niet op het allerlaatste moment was afgeketst. Na het latere faillissement van DSB trok AZ langs de rand van de financiële afgrond, met Huiberts inmiddels in de rol van technisch coördinator. Sindsdien wordt het beleid in Alkmaar gekenmerkt door realisme. Inkomsten uit Europees voetbal blijvenbuiten de begroting, lucratieve spelers-verkopen worden deels geïnvesteerd in de organisatie en het fundament van de club. Zo kocht AZ in 2017 het stadion terug van Stadion Alkmaar Beheer BV, mede mogelijk gemaakt door de transfers van Vincent Janssen en Marcus Henriksen, die gezamenlijk 27 miljoen euro opbrachten.

Twee weken geleden rinkelde de kassa opnieuw, met het vertrek van Weghorst naar VfL Wolfsburg. Opnieuw geldt dat slechts een deel van de transfersom, elf miljoen euro in dit geval, in het aankoopbudget terechtkomt. ‘Alle clubs houden elkaar in de gaten en weten dus wanneer er extra inkomsten zijn binnengekomen’, weet Huiberts. ‘Dan zie je de vraagprijs omhooggaan als je je meldt. Maar ons transfer-budget gaat niet ineens omhoog na een goede verkoop van een speler. AZ blijft investeren in de lange termijn van de club: de opleiding, de trainingsfaciliteiten, het stadion. We zien transferopbrengsten als incidentele inkomsten. Die zullen ook nooit in de begroting worden opgenomen. We zijn gezond en dat willen we zo houden.’

‘Ons transferbudget gaat niet ineens omhoog na een goede verkoop van een speler’

Komend seizoen werkt AZ opnieuw met een totale begroting van 24 miljoen euro, waar ajax en PSV meer dan het drievoudige tot hun beschikking hebben, terwijl ook Feyenoord financieel ver uit zicht is. Op de door ajax en PSV gedomineerde ranglijst van recordaankopen in de Nederlandse voetbalhistorie, staat AZ met Pellè op de 32ste plaats. Jaloezie ten opzichte van de rijkere clubs is Huiberts echter vreemd. ‘Het is juist een mooie uitdaging het maximale rendement uit ons budget te halen. Wij zoeken spelers in een lastige categorie. Het moet echt een meerwaarde zijn ten opzichte van de spelers die we zelf opleiden. Het moet betaalbaar zijn. Een aankoop moet technisch, tactisch en mentaal voldoen aan de specifieke eisen die we bij AZ stellen. Want het voetbal dat wij nastreven wordt lang niet overal gespeeld in Europa. De ene keer loopt het stuk op voetbal-inhoudelijke aspecten, de andere keer valt een doelwit af omdat we tijdens onderhandelingen over de transfersom weinig concessies doen. Het heeft geen zin daar gefrustreerd over te gaan doen. We zijn ons goed bewust van de mogelijkheden én de onmogelijkheden op de markt.’

De Alkmaarse troefkaart op de oververhitte markt is het sportieve plaatje

De focus ligt in de AZ-scouting op spelers met kortlopende contracten bij hun club. Langlopende verbintenissen vergen hogere afkoopsommen en de club zit al snel aan de limiet. De Alkmaarse troefkaart op de oververhitte markt is het sportieve plaatje. ‘Laat duidelijk zijn dat we prima salarissen betalen’, benadrukt Huiberts. ‘Maar dat doen heel veel clubs. Bij gesprekken met spelers leggen we de nadruk op wat we sportief te bieden hebben. Dat geldt zowel voor onze jeugdspelers als voor potentiële aankopen. Daarbij betrekken we ook de entourage van een speler. We stellen een sportief plan op en alles wat we daarin beloven komen we na. Daar hechten we zeer aan bij AZ, dat benadruk ik ook vaak in die gesprekken. Het heeft ook voordelen dat spelers meestal niet uit financiële motieven naar ons komen. Dan heb je dus te maken met gasten die hun sportieve ontwikkeling voorop stellen. Dat zijn precies de jongens die we hier graag hebben. Bij buitenlandse spelers is het Nederlandse voetbal overigens ook nog steeds een pluspunt. Het voetbal in ons land heeft betere tijden gekend, maar het is niet alléén maar kommer en kwel. Het imago van de Nederlandse competitie is over de grens nog steeds goed. Het verzorgde en aanvallende voetbal, het trainingsniveau, de kans op speeltijd en latere vervolgstappen in een carrière; dat spreekt nog altijd aan in het buitenland.’

Max Huiberts: ‘We betalen prima salarissen.’

PRIORITEIT

Naast Weigelt en Sedlacek deed AZ deze zomer tot nu toe zaken op de Nederlandse markt. De huur van Marko Vejinovic werd omgezet in een vast contract tot 2022, van Telstar kwam keeper Rody de Boer en van Jong ajax Leon Bergsma, Mauro Savastano en Vince-Gino Dekker. De laatste twee zijn opgenomen in de selectie van Jong AZ. Van de huidige A-selectie houdt AZ rekening met een vertrek van Jahanbakhsh, al heeft Huiberts de hoop op een langer verblijf van de meeste waardevolle Eredivisiespeler van vorig seizoen nog niet opgegeven. ‘Er hebben zich clubs gemeld voor Alireza, maar die voldeden niet aan onze wensen’, zegt de td. ‘Er kan van alles gebeuren, maar het liefst houden we hem nog een jaartje hier. Desnoods een half jaar. Van de doorgebroken jongens uit eigen jeugd ben ik niet bang dat ze deze zomer gaan vertrekken. Die liggen langdurig vast en ze hebben aangegeven nog niet uitgeleerd te zijn bij AZ.’

Aan de aankoopkant heeft een puntaanvaller prioriteit. Fred Friday is terug van zijn huurperiode bij Sparta, maar heeft ook daar weinig indruk gemaakt. Mihalik (21) en Ferdy Druijf (20) moeten zich nog bewijzen bij AZ en de grote belofte Myron Boadu is pas zeventien jaar.

Op de lijst van directe versterkingen staat Ricky van Wolfswinkel, maar FC Basel lijkt niet van plan de Nederlandse aanvaller te laten gaan. Ook ADO Den Haag-topscorer Bjørn Johnsen staat op de radar. Huiberts: ‘We hebben voor elke positie een profiel. Gebaseerd op onze manier van spelen. In zijn algemeenheid kun je zeggen: je hebt spitsen die puur goalgetter zijn en verder weinig inbreng hebben in het combinatiespel of niet meedoen aan het verdedigend druk zetten. Je hebt spitsen die minder vaak scoren, maar assists leveren of helpen tegen-goals te voorkomen met defensief werk voorin. Dat laatste type past het best bij AZ. Het liefst heb je natuurlijk een spits die álles in zijn spel herbergt. Maar dan kom je al snel terecht in een categorie die voor ons niet haalbaar is. Ook hier geldt dat we onze financiële grenzen niet gaan overschrijden. Wij doen geen gekke dingen. We geloven in de weg die AZ is ingeslagen. Op de korte én de lange termijn is dat het beste voor deze club.’
VI.nl

Geest van Dirk
Goalscorer

14 jul 2018, 16:37

Nou dat is dan duidelijk. De topspits zullen we zelf moeten opleiden.
...... and that's what we mean by honey \:D/

leszz
Ben-Sider

14 jul 2018, 20:56

Bedankt voor het posten van dit artikel.

Dingen die mij opvielen is dat Max er echt van houdt om te herhalen dat we wat er ook gebeurd niet meer zullen uitgeven aan tranfers dan dat we tot op heden gedaan hebben en dat we het echt van koopjes moeten hebben.

Kan een strategie zijn, maar lijkt ons hiermee ook wel in de vingers te snijden met dit resoluut gedrag. We hoeven in ieder geval niet meer te rekenen op kneiter spelers van Rosenborg door de zuinigheid van Max.

pAZcal
Basisspeler

14 jul 2018, 21:31

leszz schreef:

Dingen die mij opvielen is dat Max er echt van houdt om te herhalen dat we wat er ook gebeurd niet meer zullen uitgeven aan tranfers dan dat we tot op heden gedaan hebben en dat we het echt van koopjes moeten hebben.

Kan een strategie zijn, maar lijkt ons hiermee ook wel in de vingers te snijden met dit resoluut gedrag. We hoeven in ieder geval niet meer te rekenen op kneiter spelers van Rosenborg door de zuinigheid van Max.
Bullshit. Midtsjø is voor €2 miljoen overgekomen en Svensson voor ± €1,5 miljoen. Ik vind dat wel wat jij noemt kneiter-spelers.

Lecompte
Oude garde

15 jul 2018, 04:54

leszz schreef:

Gelukkig is het gemiddelde bestuur van een BVO een duiventil. De kans dat we over bijvoorbeeld twee jaar weer met dezelfde mensen om tafel moeten is klein.
Overigens ben ik het volledig eens met het gevoerde beleid. We kunnen beter 6 a 7 talenten binnenhalen waar potentie in zit dan een gearriveerde speler met een transfersom en dik salaris. We hebben met onze jeugd goud in handen. Niet alleen financieel maar ook sportief. Gearriveerde spelers halen is in mijn ogen in onze situatie paniek in plaats van beleid.
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.

~AZ~
Barry

15 jul 2018, 08:07

pAZcal schreef:
Bullshit. Midtsjø is voor €2 miljoen overgekomen en Svensson voor ± €1,5 miljoen. Ik vind dat wel wat jij noemt kneiter-spelers.
In het artikel wordt aangegeven dat de verantwoordelijke van Rosenburg had gezegd dat spelers niet meer voor een fooi naar AZ te laten vertrekken, vandaar de opmerking van leszz. Overigens is dat artikel waar Huiberts het over heeft ook een paar maanden geleden hier geplaatst en dat kwam uit de krochten van Twitter, dus ik vermoed dat meneer hier af en toe eens mee leest.

Last Scout
Goalscorer

15 jul 2018, 08:40

pAZcal schreef:
Het punt dat hij maakt is dat er bij Rosenborg een cultuuromslag is geweest (daar wordt in een van de interviews nog naar gehint wanneer er gesproken wordt over waarom AZ op eens op Tsjechen uit komt, het argument is zuiver economisch en eentje die ik ook al gemaakt had).
Na Svensson en Midtsjo is er bij Rosenborg een groep opgestaan die heeft gezegd dat het eigenlijk niet kon dat een club als AZ zo zulke spelers kwam weghalen, de prijzen moesten omhoog.

Op het moment dat Rosenborg dat doet, moet je daar ook in mee anders verlies je die markt, of je zoekt een nieuwe markt, maar uiteindelijk zal elke markt een dergelijke inflatie kennen en op den duur moet je dat gewoon gaan meewegen in je eigen transferbedragen, niet die markt dan maar overslaan.

En daar zit dus het punt, Max gaat die markten nu overslaan en nieuwe markten zoeken, dat kan, maar het kan niet eindeloos.
Hoewel het oostblok nog enigzins open ligt zijn er wel duidelijke verhoudingen, dat komt doordat de Serie A al jaren in het oostblok oogst en de prijzen daar toch al enigzins opgedreven zijn.
Bij Alkmaar begint de victorie!

Geest van Dirk
Goalscorer

15 jul 2018, 08:58

De strekking van het verhaal van toen is eigenlijk dat ze bij Rosenborg vinden dat ze als club weer dusdanig moeten groeien naar een niveau dat spelers van Rosenborg financieel niet haalbaar zijn voor een club(je) als AZ. Zomaar de prijs verhogen daar komen ze er niet mee, want AZ dwong ze niet Midtsjo te verkopen, maar de realiteit. Zolang ze die realiteit niet naar hun hand zetten blijven ze in een situatie zitten dat ze gedwongen zijn om een aanbod van AZ te accepteren.

Heel verstandig van AZ dat ze ondertussen andere markten verder in kaart gaan brengen. Maar laten we eerlijk zijn, de aankopen Svensson/Midtso zijn niet van dezelfde categorie als Mihalik/Sedlacec.
...... and that's what we mean by honey \:D/

Plaats reactie
  • Informatie