Robert Eenhoorn / Algemeen Beleid

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Bob Ross
Reservespeler
Contacteer:

Het is wel een interessante discussie dit vind ik. Ik ben altijd erg benieuwd naar ons structurele tekort, maar eigenlijk wordt daar al jaren schimmig over gedaan zodat het altijd maar gissen blijft. Ik begreep tijdenlang dat we hard bezig waren om break even te gaan draaien zonder transfers, daar ben ik erg enthousiast over. Een Twente of DSB of van Seumeren scenario hoeft ik echt niet mee te maken.

Voor de korte termijn hoef je je gelukkig nergens zorgen om te maken, maar er zullen onvermijdelijk ook wel weer een keer magere jaren aan komen en dan gaat het bij bv. 5 milioen als structureel te kort erg hard.
Ferry
Reservespeler

Bob Ross schreef:
15 jan 2020, 16:57
Het is wel een interessante discussie dit vind ik.
Dat is het zeker. Mijn observaties:
  • AZ heeft al enige jaren moeite om de begroting te sluiten. Dat is ieder jaar enkele miljoenen.
  • Eenhoorn spreekt niet voor niets om te kijken naar het verhogen van de topline
  • Blijven investeren in jeugd is van belang om transferwinsten te maken. En daarmee de begroting te kunnen laten sluiten
  • Met een stevig eigen vermogen van AZ is er nu niet direct reden voor zorg. Wel ben ik benieuwd of er nog veel kosten uit het dakdrama komen
Lecompte
Reservespeler

Bob Ross schreef:
Het is wel een interessante discussie dit vind ik. Ik ben altijd erg benieuwd naar ons structurele tekort, maar eigenlijk wordt daar al jaren schimmig over gedaan zodat het altijd maar gissen blijft. Ik begreep tijdenlang dat we hard bezig waren om break even te gaan draaien zonder transfers, daar ben ik erg enthousiast over. Een Twente of DSB of van Seumeren scenario hoeft ik echt niet mee te maken.

Voor de korte termijn hoef je je gelukkig nergens zorgen om te maken, maar er zullen onvermijdelijk ook wel weer een keer magere jaren aan komen en dan gaat het bij bv. 5 milioen als structureel te kort erg hard.
De jaarrekening 2018-2019 is opgemaakt voor het instorten van het dak. De verbouwingen en verbeteringen aan het stadion die nu gepland zijn konden niet zijn meegenomen in het meerjarenplan. Deze investeringen staan mogelijk het versterken van de selectie zoals is aangekondigd in de jaarrekening mogelijk fors in de weg.
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
Toffee
Supporter

Lecompte schreef:
15 jan 2020, 17:23
De jaarrekening 2018-2019 is opgemaakt voor het instorten van het dak. De verbouwingen en verbeteringen aan het stadion die nu gepland zijn konden niet zijn meegenomen in het meerjarenplan. Deze investeringen staan mogelijk het versterken van de selectie zoals is aangekondigd in de jaarrekening mogelijk fors in de weg.
We hebben het enorme geluk bij een ongeluk dat de selectie nu gigantisch veel waard is. En het is realistisch om te veronderstellen dat AZ dit gaat cashen. Ik denk dat er daarom toch weinig zal veranderen qua investeringen in de selectie de komende jaren, ondanks de benodigde investeringen in het stadion. (Dat ook nog eens goed verzekerd zou zijn.)
Everton: Pride of Merseyside
Dario Hubner
Ben-Sider

Toffee schreef:
15 jan 2020, 17:33
We hebben het enorme geluk bij een ongeluk dat de selectie nu gigantisch veel waard is.
Nou ja, geluk. Dat geluk is AZ niet zomaar komen aanwaaien.
Toffee
Supporter

Dario Hubner schreef:
15 jan 2020, 17:40
Nou ja, geluk. Dat geluk is AZ niet zomaar komen aanwaaien.
Ja inderdaad, had beter kunnen schrijven 'gelukkige omstandigheid dat door heel goed opleiden de selectie gigantisch veel waard is etc'.
Everton: Pride of Merseyside
DeZuivelDuivel
Invaller

Ferry schreef:
15 jan 2020, 17:20
Dat is het zeker. Mijn observaties:
  • AZ heeft al enige jaren moeite om de begroting te sluiten. Dat is ieder jaar enkele miljoenen.
  • Eenhoorn spreekt niet voor niets om te kijken naar het verhogen van de topline
  • Blijven investeren in jeugd is van belang om transferwinsten te maken. En daarmee de begroting te kunnen laten sluiten
  • Met een stevig eigen vermogen van AZ is er nu niet direct reden voor zorg. Wel ben ik benieuwd of er nog veel kosten uit het dakdrama komen
Voor dat laatste waren we toch verzekerd?

Overigens snap ik niet helemaal hoe we opeens fors meer zouden kunnen investeren als het tekort daadwerkelijk zo hoog is?
Zijn de kosten die Toffee hier als structureel leest niet gewoon incidentele herinvesteringen? (Er is namelijk met flink wat geld tegen de infrastructuur van de club aangegooid).
Robin
Supporter

DeZuivelDuivel schreef:
15 jan 2020, 22:50

Overigens snap ik niet helemaal hoe we opeens fors meer zouden kunnen investeren als het tekort daadwerkelijk zo hoog is?
Zijn de kosten die Toffee hier als structureel leest niet gewoon incidentele herinvesteringen? (Er is namelijk met flink wat geld tegen de infrastructuur van de club aangegooid).
Ik heb een juridische en geen financiële achtergrond, dus met enig voorbehoud: het lijkt mij dat het tekort inderdaad wel groot is maar het zo groot als geschetst. Het resultaat wordt nogal gekleurd door de afschrijving van de immateriële activa (spelers?).
I did not choose myself, I was chosen.
AZ 4 Life
Harde Kern

Bob Ross schreef:

Klopt, dat is ook jarenlang de bedoeling geweest en daar waren we ook dichtbij. Toen ik Eenhoorn daar een tijdje geleden over sprak (ik meen een jaar of twee geleden) waren ze daar ook dichtbij. Ik ben het exacte bedrag van het gat vergeten, maar dat was toen niet zo groot. Dat was iets tussen de 1 en 2 miljoen euro.

Toffee heeft echter wel gelijk als hij stelt dat ze nu niet meer als streven hebben om per se break even te draaien. Zoals in het jaarverslag staat gaan ze nu weer meer investeren, en dat kan ook door de recent ontvangen transfersommen voor o.a. Janssen, Alireza en Til. Die kentering is echter pas van kort geleden. Maar of ze dat gat daardoor structureel laten oplopen tot 15 miljoen lijkt me sterk. Dan ben je aan het rouletten. Het lijkt me des te onwaarschijnlijker omdat ze de laatste twee jaar nauwelijks grote transfers hebben gedaan. Dus dan moeten de salarissen fors omhoog zijn gegaan over de gehele linie, of er zijn nog andere kosten.

Die salarissen zal ook wel meevallen want je bent wat grootverdieners kwijtgeraakt (Alireza, Vejinovic, Weghorst) en er zijn enkel wat contracten van jeugdspelers opgewaardeerd. Dus of dat nu die gigantische stijging verklaart? Ik zou wel eens per categorie willen zien waar dan die stijging in zit.
Metalingus
Fanatic

Robin schreef:
16 jan 2020, 08:02
Ik heb een juridische en geen financiële achtergrond, dus met enig voorbehoud: het lijkt mij dat het tekort inderdaad wel groot is maar het zo groot als geschetst. Het resultaat wordt nogal gekleurd door de afschrijving van de immateriële activa (spelers?).
Als ik de jaarrekening met mijn financiële achtergrond doorneem dan observeer ik het volgende:

Bedrijfsresultaat (excl tranfers dus):
In zowel 2018 als 2019 ligt de omzet op zo'n 25,4 miljoen. De kosten zijn respectievelijk 36,1 en 40,0 miljoen, dus praat je over tekorten van bijna zo'n 11 en 15 miljoen in twee opeenvolgende jaren. Door de transferwinsten in 2018 14 mln en in 2019 een kleine 26 mln wordt dit gecompenseerd. Dit zorgt dat het resultaat voor belastingen 2,6 en 10,7 mln positief is in deze twee opeenvolgende jaren.
Er is een stijging in salariskosten en je ziet met name een stijging in de afschrijving immateriële activa. Dit laatste is met name gerelateerd aan het aankopen van spelers. Er is voor 8,2 mln aan spelers gekocht. De spelers die zijn verkocht hadden een aankoopwaarde van 4,9 mln en op die 4,9 mln was al 3,1 mln afgeschreven. Ze stonden dus nog voor 1,8 mln op de balans (pagina 27 van de jaarrekening). Op pagina 6 van het directieverslag staat welke spelers er dit boekjaar zijn aangetrokken en vertrokken, dus dan kan je die bedragen hier aan relateren.

1 opvallende post in de bijzondere waardevermindering spelers is een extra afschrijvingspost van 1 mln. Dit zal voor een speler (of meerdere) als Fred Friday zijn waarbij zijn waarde vervroegd is verminderd. (zie ook pagina 27)

Verder valt op de balans de toename in financiële vaste activa op. Dit zijn vorderingen langer dan een jaar. Hier moet je denken aan te ontvangen transfersommen die in termijnen betaald mogen worden, waarbij dit deel dus een looptijd langer dan een jaar heeft. Op 30/6 had AZ 1,6 mln in cash op de bank staan. Die 33 mln eigen vermogen zit dus vooral in de waarde van spelers, stadion/trainingscomplex en nog uitstaande vorderingen en staat niet direct in cash ter beschikking.

De timing van investeringen in trainingscomplex/stadion/spelers en de ontvangst van de transfersommen is in dit kader niet heel relevant. Dat heeft voornamelijk invloed op de balans en niet op de resultatenrekening. Hoe meer je investeert heeft alleen invloed op je afschrijvingskosten die zullen stijgen.

Met de verkoop van Guus Til en de extra inkomsten uit de Europa League zit het dit jaar qua financiën ook wel weer goed. Er is uiteraard een grote verborgen waarde in de spelers. Bijvoorbeeld Koopmeiners, Boadu, Stengs en Wijndal zijn allemaal in potentie flink wat waard, hebben meestal langlopende contracten en staan niet op de balans omdat ze eigen jeugd zijn en geen aanschafwaarde hebben die moet worden afgeschreven. Alleen de salariskosten zitten in het resultaat.
Zonder extra inkomstenbronnen zal de talentenfabriek echter nog volop moeten draaien om dit op de lange termijn vol te kunnen houden.
AZ 4 Life
Harde Kern

Metalingus schreef:
16 jan 2020, 12:26
Als ik de jaarrekening met mijn financiële achtergrond doorneem dan observeer ik het volgende:

Bedrijfsresultaat (excl tranfers dus):
In zowel 2018 als 2019 ligt de omzet op zo'n 25,4 miljoen. De kosten zijn respectievelijk 36,1 en 40,0 miljoen, dus praat je over tekorten van bijna zo'n 11 en 15 miljoen in twee opeenvolgende jaren. Door de transferwinsten in 2018 14 mln en in 2019 een kleine 26 mln wordt dit gecompenseerd. Dit zorgt dat het resultaat voor belastingen 2,6 en 10,7 mln positief is in deze twee opeenvolgende jaren.
Er is een stijging in salariskosten en je ziet met name een stijging in de afschrijving immateriële activa. Dit laatste is met name gerelateerd aan het aankopen van spelers. Er is voor 8,2 mln aan spelers gekocht. De spelers die zijn verkocht hadden een aankoopwaarde van 4,9 mln en op die 4,9 mln was al 3,1 mln afgeschreven. Ze stonden dus nog voor 1,8 mln op de balans (pagina 27 van de jaarrekening). Op pagina 6 van het directieverslag staat welke spelers er dit boekjaar zijn aangetrokken en vertrokken, dus dan kan je die bedragen hier aan relateren.

1 opvallende post in de bijzondere waardevermindering spelers is een extra afschrijvingspost van 1 mln. Dit zal voor een speler (of meerdere) als Fred Friday zijn waarbij zijn waarde vervroegd is verminderd. (zie ook pagina 27)

Verder valt op de balans de toename in financiële vaste activa op. Dit zijn vorderingen langer dan een jaar. Hier moet je denken aan te ontvangen transfersommen die in termijnen betaald mogen worden, waarbij dit deel dus een looptijd langer dan een jaar heeft. Op 30/6 had AZ 1,6 mln in cash op de bank staan. Die 33 mln eigen vermogen zit dus vooral in de waarde van spelers, stadion/trainingscomplex en nog uitstaande vorderingen en staat niet direct in cash ter beschikking.

De timing van investeringen in trainingscomplex/stadion/spelers en de ontvangst van de transfersommen is in dit kader niet heel relevant. Dat heeft voornamelijk invloed op de balans en niet op de resultatenrekening. Hoe meer je investeert heeft alleen invloed op je afschrijvingskosten die zullen stijgen.

Met de verkoop van Guus Til en de extra inkomsten uit de Europa League zit het dit jaar qua financiën ook wel weer goed. Er is uiteraard een grote verborgen waarde in de spelers. Bijvoorbeeld Koopmeiners, Boadu, Stengs en Wijndal zijn allemaal in potentie flink wat waard, hebben meestal langlopende contracten en staan niet op de balans omdat ze eigen jeugd zijn en geen aanschafwaarde hebben die moet worden afgeschreven. Alleen de salariskosten zitten in het resultaat.
Zonder extra inkomstenbronnen zal de talentenfabriek echter nog volop moeten draaien om dit op de lange termijn vol te kunnen houden.
Helder verhaal, dank je.
Metalingus
Fanatic

Als aanvulling nog een conclusie uit de jaarrekening dat hierbij onderuit haalt dat Jahanbaksh voor zo'n 25 miljoen is verkocht. Dit blijkt totaal niet uit de cijfers.
Het resultaat op verkoop van spelers was 24,4 mln. Zij hadden een resterende boekwaarde van 1,8 mln. Dus was de netto opbrengst 26,2 mln. Er zullen ongetwijfeld nog commissies aan makelaars en wat mogelijke doorverkooppercentages zijn.
Stel dat dit nog zo'n extra last van 4 miljoen is. Dan is de verkoopprijs zo'n 30 miljoen. Weghorst kostte Wolfsburg dacht ik rond de 11 miljoen. Dan hou je 19 miljoen over voor Alireza en de rest van de verkopen die voor een fooi of gratis zijn vertrokken.
(vd Linden, Dos Santos, v Overeem, Rienstra, Garcia, Coutinho, Van Eijden)
kuifje
Goalscorer
Contacteer:

Metalingus schreef:
16 jan 2020, 12:26
A
Kan ik dit nu lezen dat we de aankopen wel meenemen in het bedrijfsresultaat om dat tekort te bepalen van resp. 11 en 15 mio maar de verkopen niet?

Volgens mij was de voorgaande jaren het gat niet zo groot toch? Kan de post afschrijving immateriële activa te maken hebben met aankoop stadion en jeugdcomplex (en deze dus niet structureel zijn)? Hoe hoog waren de voorbije jaren de kosten?
Wereldkampioen 2018? : Courtois, Alderweireld, Vermaelen, Vertonghen, Meunier, De Bruyne, Mertens, Dembéle, Lukaku, Carrasco en Hazard.

Wilmots, de Belgische Gert-Jan Verbeek

Van Gaal is de Suarez onder de trainers, hij bijt ook ieders hoofd af.
Metalingus
Fanatic

kuifje schreef:
16 jan 2020, 15:55
Kan ik dit nu lezen dat we de aankopen wel meenemen in het bedrijfsresultaat om dat tekort te bepalen van resp. 11 en 15 mio maar de verkopen niet?
Nee de aankopen zitten in de investeringen in immateriële activa. Stel je koopt spelers voor totaal 8 mln en geeft ze allemaal een vierjarig contract, dan zijn de afschrijvingskosten totaal per jaar 2 miljoen. Dit komt dan jaarlijks in het resultaat.
Volgens mij was de voorgaande jaren het gat niet zo groot toch? Kan de post afschrijving immateriële activa te maken hebben met aankoop stadion en jeugdcomplex (en deze dus niet structureel zijn)? Hoe hoog waren de voorbije jaren de kosten?
Aankoop stadion en jeugdcomplex valt onder de materiële activa. Afschrijvingspercentage voor gebouwen & terreinen is 10%, dus stel dat het stadion voor 10 miljoen is gekocht, dan is de afschrijving 10 jaar lang 1 mln per jaar.

Immateriële activa zijn de spelers en bijvoorbeeld software licenties voor het ticketingsysteem. Het kan trouwens ook een eenmalige bonus zijn die AZ uitkeert bij tussentijdse verlenging. Dit wordt dan afgeschreven over de resterende looptijd van het contract, i.p.v. dat je die bonus in 1x in het resultaat boekt.

Ik heb de jaarrekening van eerder erbij gepakt. 2016-2017 waren de kosten 38 mln. In 2015-2016 36 mln. De netto omzet ex bijzondere opbrengsten was toen hoger, door de Europa League denk ik. 31 mln in 16/17 en 28 mln in 15/16.
2016-2017 met de verkoop van Vincent Janssen (+- 22 mln) hadden we voor belastingen ook "maar" 14 miljoen over.
Ferry
Reservespeler

DeZuivelDuivel schreef:
15 jan 2020, 22:50
Dat wordt geroepen. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat een verzekeraar wel even twijfelt om uit te keren als er verwijtbaar fouten gemaakt zijn in de constructie. Dat gaat nog wel een juridische strijd worden van wellicht jaren. Dus ik zou me niet direct rijk rekenen.
Lecompte
Reservespeler

Metalingus schreef:
16 jan 2020, 13:34
Als aanvulling nog een conclusie uit de jaarrekening dat hierbij onderuit haalt dat Jahanbaksh voor zo'n 25 miljoen is verkocht. Dit blijkt totaal niet uit de cijfers.
Het resultaat op verkoop van spelers was 24,4 mln. Zij hadden een resterende boekwaarde van 1,8 mln. Dus was de netto opbrengst 26,2 mln. Er zullen ongetwijfeld nog commissies aan makelaars en wat mogelijke doorverkooppercentages zijn.
Stel dat dit nog zo'n extra last van 4 miljoen is. Dan is de verkoopprijs zo'n 30 miljoen. Weghorst kostte Wolfsburg dacht ik rond de 11 miljoen. Dan hou je 19 miljoen over voor Alireza en de rest van de verkopen die voor een fooi of gratis zijn vertrokken.
(vd Linden, Dos Santos, v Overeem, Rienstra, Garcia, Coutinho, Van Eijden)
Het lijkt erop dat er geen doorverkoop percentage naar NEC is overgemaakt. Afgelopen jaar zijn Danjuma en Kardioglu verkocht. Die hebben samen ongeveer het bedrag opgeleverd dat in de eind december uitgekomen jaarrekening van NEC staat.
Als de 25 miljoen klopt is er ergens 20% aan de strijkstok blijven hangen.
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
Metalingus
Fanatic

Lecompte schreef:
16 jan 2020, 18:12
Het lijkt erop dat er geen doorverkoop percentage naar NEC is overgemaakt. Afgelopen jaar zijn Danjuma en Kardioglu verkocht. Die hebben samen ongeveer het bedrag opgeleverd dat in de eind december uitgekomen jaarrekening van NEC staat.
Als de 25 miljoen klopt is er ergens 20% aan de strijkstok blijven hangen.
Ik geloof die 25 miljoen ook niet. Voor Brighton was het een recordtransfer, voor AZ niet.
pAZcal
Goalscorer

Het schijnt om €19 miljoen te gaan.
MO7
Beheerder

Niet die discussie again, alsjeblieft.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Dipsaus
Fanatic

Helaas kloppen de analyses die hier gedaan worden niet helemaal. Ten eerste maakt men een vergelijking tussen alleen de de netto omzet en alle genomen kosten. Dat is appels met peren vergelijken. Je neemt op deze manier namelijk niet de opbrengsten van de verkopen van spelers mee maar wel de kosten en afschrijvingen die erbij komen kijken. Doordat je Weghorst en Alireza (en ook andere spelers) hebt verkocht maak je ook verkoopkosten (2,8M), schrijf je de boekwaarde in een keer af (6,5M), en heb je een hoger resultaat waardoor je ook een flink bedrag mag afstaan aan de fiscus (2,6M). Verkoop je helemaal geen speler, dan maak je deze kosten ook niet. Kortom: indien je de omzet uit operationele activiteiten wil analyseren mag je ook alleen je kosten en afschrijvingen uit operationele activiteiten meenemen.

Ten tweede wordt de post debiteuren over het hoofd gezien. Partijen als Brighton en Wolfsburg betalen echt niet in een keer. De vorderingen die uitstaan zijn gestegen met 10 miljoen. Dat geld komt er dus nog aan en zou ook meegenomen moeten worden in de analyse en de discussie over de verkoopprijs van onze Iraanse vriend.

Waarom Eenhoorn de omzet wil vergoten is duidelijk. Alle bedrijven willen dat. Door de omzet te verhogen kan je hogere salarissen betalen en heb je dus betere spelers. Omdat de focus jarenlang op jeugdopleiding is geweest kan je nu de omzet weer proberen te verhogen. Dat zo'n groot gedeelte van de netto omzet wordt uitgegeven aan salarissen is ook helder. Een voetbalclub (BVO) werkt toch altijd nog een beetje als een vereniging. Je stelt een begroting om voor het komend seizoen en verwacht een klein positief resultaat te boeken. Mocht dat onverhoopt niet lukken dan kan je vrij snel de kosten drukken doordat er altijd wel spelers uit hun contract lopen en/of verkocht kunnen worden. Een groot deel van je opbrengsten kunnen dus aan loonkosten worden uitgegeven.

Om af te sluiten wil ik ook nog aanmerken dat het verkoopresultaat uit het verkopen van spelers wat mij betreft ook niet meer als incidenteel hoeft te worden aangemerkt. De accountant zal hier wel een andere mening over hebben maar ik vind dat het opleiden en verkopen van spelers bij de core-business behoren. Bij AZ draait alles om de jeugdopleiding, de doorstroming van talenten naar het eerste elftal en het gunnen van een mooie (buitenlandse) stap aan nog jonge spelers. Het is niet zo dat je eens in de 20 jaar een onvoorziene belastingteruggave krijgt of een bedrijfsonderdeel verkoopt. Jaar op jaar vinden verkopen plaats en behaal je mooie verkoopresultaten. Vandaar dus ook een hoog eigen vermogen en een RvC dat akkoord is gegaan met een verruimde regeling wat betreft het aankopen van spelers.
Plaats reactie