Stadion(omgeving) ontwikkelingen

De AZ-onderwerpen die hierboven niet thuishoren
Dario Hubner
Fanatic

09 sep 2019, 07:52

adrie1979 schreef:
08 sep 2019, 20:18
Zojuist bij Nieuwsuur; inspectie bouw- en wonen toezicht, is een wedstrijdje meepakken, rondje lopen, fotootje, biertje & bitterballen, handtekening eronder. Latersss #-o
De reportage: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230088 ... koord.html
Kilkenny
Moderatort

09 sep 2019, 08:01

Veiligheid als formaliteit. De bouwvergunning is ooit goedgekeurd, dus dan zal het wel goed zijn voor 30 jaar.
palaver
Supporter

09 sep 2019, 08:21

Tja. Het ministerie van Veiligheid en Justitie, en de KNVB zijn drie jaar geleden gewaarschuwd door ambtenaren van Veiligheid en Justitie.
De minister, van Binnenlandse Zaken, zegt dat ze er vanuit gaat dat er genoeg kennis is bij de gemeente, dus m.a.w.: ze probeert de gemeente Alkmaar de schuld in de schoenen te schuiven.
adrie1979
Fanatic

09 sep 2019, 15:22

palaver schreef:
09 sep 2019, 08:21
Tja. Het ministerie van Veiligheid en Justitie, en de KNVB zijn drie jaar geleden gewaarschuwd door ambtenaren van Veiligheid en Justitie.
De minister, van Binnenlandse Zaken, zegt dat ze er vanuit gaat dat er genoeg kennis is bij de gemeente, dus m.a.w.: ze probeert de gemeente Alkmaar de schuld in de schoenen te schuiven.
Dat vond ik inderdaad de mooiste, lekker de schuld afschuiven, kritische blik op zichzelf ho maar.
sander26
Seizoenkaarthouder

10 sep 2019, 10:44

wat is het stil rondom dit front? Je zou toch verwachten dat ze nu vol gas dat dak eraf slopen.
Het lijkt mij dat je met 3 kranen en 15 man dat dak er binnen een week af hebt....boutje, moertje...Of denk ik nu te simpel #-o :D .
Kilkenny
Moderatort

10 sep 2019, 17:12

sander26 schreef:
10 sep 2019, 10:44
wat is het stil rondom dit front? Je zou toch verwachten dat ze nu vol gas dat dak eraf slopen.
Het lijkt mij dat je met 3 kranen en 15 man dat dak er binnen een week af hebt....boutje, moertje...Of denk ik nu te simpel #-o :D .
Blijkbaar! :lol:
palaver
Supporter

11 sep 2019, 08:38

Wanneer AZ vergunningen aanvraagt, is dat hier terug te vinden:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... d&pagina=1
Jack
Technisch directeur

11 sep 2019, 21:11

palaver schreef:
11 sep 2019, 08:38
Wanneer AZ vergunningen aanvraagt, is dat hier terug te vinden:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... d&pagina=1
Heb je het stadion al af ? hoe het moet worden enzo?
Glory Hunter
palaver
Supporter

11 sep 2019, 22:11

Jack schreef:
11 sep 2019, 21:11
Heb je het stadion al af ? hoe het moet worden enzo?
Ben totaal geen genie met dit soort dingen, maar ik knutsel graag.

Heb een gifje gemaakt met de situatie nu en die na een uitbreiding richting het veld:
https://media.giphy.com/media/gjHIrW3st ... /giphy.gif

Heb twee lagen over elkaar heen gelegd: nu en ‘straks’. Je ziet hier nog de huidige trappen waar vooraan en tussenin extra rijen zijn geplaatst. De overkapping op MOL en VIC is hier licht grijs weergegeven.
Afbeelding
De nieuwe onderste rijen lopen hier tot aan de buffer rond het veld -zie de buitenste stippellijn die bij de hoeken onderbroken wordt.

Mijn schatting voor 3.000 extra plaatsen:

-4 extra rijen voor VIC en MOL (164 stoeltjes x 4 voor iedere tribune)
-6 extra rijen in de hoeken (ik reken 100 stoeltjes x 6)
-7-6-5-6-7 extra rijen voor W-X1-X2-X3-Y en hetzelfde voor heel J. Dan zal ook de opening onder X2 en J dicht moeten (2 x in totaal 568 stoeltjes)

(656 x 2) + (100 x 6) + (568 x 2)= 3.048 extra stoelen

Het aantal stoelen per eerste rij in ieder vak, komt uit het ticketsysteem.

Waarom de ALM en de VDB helemaal doortrekken en de VIC en MOL niet?
Antwoord: zie eerder officieel ontwerp voor AZ uit 2009, met doorgetrokken Ben Side.
Afbeelding

Rijen moeten in principe 80 cm diep zijn. Dus voor 4 rijen heb je minimaal 3,2 meter van de ruimte in de gracht nodig. Tribunes helemaal tot aan het veld kan waarschijnlijk niet vanwege de veiligheid, TV, fotografen, ballenjongens etc.

Of er genoeg ruimte overblijft voor toeschouwers in de gracht voor MOL en VIC weet ik niet. Voor rolstoelen lijkt me de opening onder Q nog altijd een mogelijke entree om aan het veld te kunnen zitten.

Dit lijkt me een goede oplossing wanneer het veld verlaagd wordt -en er genoeg ruimte overblijft onder de overkapping:
Afbeelding
Uit een afstudeeronderzoek naar uitbreiding van de Goffert. Met trappen haaks op het veld.
letscall
Herry en/of Berry

12 sep 2019, 16:51

https://www.cobouw.nl/utiliteitsbouw/ni ... 101276507
AZ moet mogelijk het stadion binnenkort volledig ontruimen. De gemeente Alkmaar vertrouwt het dak boven het hoofdgebouw niet heeft het de voetbalclub laten weten in een officiële aanschrijving.

De gemeente heeft AZ te kennen gegeven dat ze het gehele dak als onveilig beschouwt. Tot nu toe was het uitgangspunt dat het dak boven de hoofdtribune wel veilig was. Volgens Robert Eenhoorn, directeur van AZ zou de kap daar een “totaal andere constructie” hebben. De voetbalclub heeft de constructeurs van HaskoningDHV er naar laten kijken. Onder de hoofdtribune bevindt zicht het hoofdgebouw, met daarin kantoorruimten van het AZ-bestuur, een fanshop, de congresruimten, grand café Van Gaal en de kleedkamers van de spelers van het eerste elftal. Die ruimten zijn op dit moment allemaal nog in gebruik.

Eind augustus maakte AZ in bekend dat “sowieso” driekwart van het dak vervangen wordt. HaskoningDHV had diverse zwakke plekken gezien bij de verbindingen van de kapspanten. Eenhoorn zei toen dat nog “gekeken” zou worden naar het dak boven de hoofdtribune. Mogelijk zou dat om esthetische redenen vervangen worden, maar constructief of uit oogpunt van veiligheid was dat volgens hem niet nodig. AZ wil de situatie aangrijpen om het stadion mogelijk uit te breiden naar een capaciteit van 40.000 toeschouwers. Architectenbureau Zwarts & Jansma heeft in het verleden al schetsen hiervoor gemaakt.

Gemeente: AZ moet aantonen dat het dak boven het hoofdgebouw wel veilig is
De gemeente vertrouwt het dak boven de hoofdtribune echter ook niet en heeft dat de voetbalclub laten weten in een officiële aanschrijving. Alkmaar zou aansturen op het ontruimen van het stadion. De woordvoerder van de gemeente bevestigt dat het standpunt is dat de hele kap onveilig is. “De constructie van het dak boven het hoofdgebouw is niet identiek aan de rest van het dak maar wel ook uitkragend. Indien AZ dit deel van het dak wil behouden dient aangetoond te worden dat dit veilig is.”

Een datum wanneer AZ het bewijs moet leveren, kon de gemeente donderdag niet geven. Onduidelijk ook is of AZ door de gemeente onder druk wordt gezet om het hele stadion te sluiten, totdat er duidelijk is over de veiligheid van het hoofdgebouw. De gemeentewoordvoerder zegt dat AZ “nu” nog niet hoeft te vertrekken uit het hoofdgebouw. AZ was donderdag niet voor commentaar bereikbaar.
palaver
Supporter

12 sep 2019, 19:10

Grootspraak van de gemeente, ook tegen Eenhoorn, of beter gezegd tegen Royal Haskoning. Eerder besloot AZ zelf de getroffen kant van het stadion af te sluiten. Vervolgens kwam de gemeente met een bevel...om dat zelfde deel van het stadion te sluiten...

Uit het artikel van Nieuwsuur:
We spreken ook met de betrokken inspecteur. Medewerking aan een interview mag hij van de gemeente niet geven.

Wel blijkt uit het gesprek dat hij pas ná het instorten van het dak hoorde van het bestaan van de veiligheidsverklaring van de KNVB.
Hopelijk gaan ze zich nu niet afreageren op AZ.
MarkusHenriksen19
Steward

13 sep 2019, 06:19

""AZ wil de situatie aangrijpen om het stadion mogelijk uit te breiden naar een capaciteit van 40.000 toeschouwers ""

Getuigt van heel veel inzicht over de mogelijke uitbreiding van het stadion =D>
Dario Hubner
Fanatic

13 sep 2019, 06:53

MarkusHenriksen19 schreef:
""AZ wil de situatie aangrijpen om het stadion mogelijk uit te breiden naar een capaciteit van 40.000 toeschouwers ""

Het getuigt volgens mij van weinig inzicht in de huidige toeschouwersaantallen
Forza AZ
Beheerder
Contacteer:

13 sep 2019, 07:14

MarkusHenriksen19 schreef:

Dan krijg je iedere thuiswedstrijd taferelen als bij AZ-Antwerp met een grotendeels leeg stadion. Een paar duizend plaatsen erbij is genoeg, zodat je bij de topwedstrijden wat meer kaarten kunt verkopen. Voor alle andere wedstrijden komt het stadion toch niet vol.
pAuluZ
Invaller

13 sep 2019, 07:18

40.000 man werkt alleen als je elk jaar structureel mee doet voor de eerste plek, elk jaar ver komt in de Europese toernooien, elk jaar een ervaren elftal hebt staan en het stadion voor andere doeleinden ga gebruiken.
Dat zie ik nu nog niet gebeuren, maar vind het wel leuk om te lezen.
Ambitie genoeg dus bij AZ, alleen maar fijn.
mAgNaVoX oDySsEy
Grifo
Seizoenkaarthouder
Contacteer:

13 sep 2019, 07:40

pAuluZ schreef:
13 sep 2019, 07:18
40.000 man werkt alleen als je elk jaar structureel mee doet voor de eerste plek, elk jaar ver komt in de Europese toernooien, elk jaar een ervaren elftal hebt staan en het stadion voor andere doeleinden ga gebruiken.
Dat zie ik nu nog niet gebeuren, maar vind het wel leuk om te lezen.
Ambitie genoeg dus bij AZ, alleen maar fijn.
40000 zou wel heel optimistisch zijn. Die plannen zijn niet voor niks al in 2011 in de ijskast gedaan.
30.000 zou ik me wel voor kunnen stellen. Dan wordt er zeker niet uitverkocht de komende seizoenen, maar is AZ wel klaar voor haar ambitie om zo nu en dan mee te kunnen strijden om plek 1, net zoals in de periode 2005-2012. Als een dergelijk prestatieniveau gehaald wordt, zou misschien het stadion met 30k bezoekers gevuld kunnen worden. Vergeet niet dat het potentiële achterland van AZ een van de grootste is van Nederland. Volgens mij is alleen dat van ajax, Feyenoord, PSV, Twente, Utrecht en ADO groter.

13 sep 2019, 09:05

De schrijver/journalist heeft gewoon de site van de architect -Zwarts en Jansma- bekeken:

Afbeelding

Die 40.000 vond zelfs Scheringa uiteindelijk te gortig. Eerst gingen ze er van uit dat het stadion met 40.000 zitjes voor 70% vol zou zitten. Dat is dus half leeg -voor Nederlandse begrippen. Dag sfeer.

Afbeelding

Bron: http://members.casema.nl/mavas/Verkeers ... nitief.pdf

De enige aantallen die tot nu toe genoemd werden, zijn 20.000 tot maximaal 21.000.

Bron: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/235877/a ... hten-dicht

Bron: https://www.vi.nl/pro/overig/jeugdig-AZ ... -volwassen

Een stadion voor 30.000 man, zonder station in de buurt is vragen om problemen.
Laatst gewijzigd door palaver op 13 sep 2019, 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.
MO7
Beheerder

13 sep 2019, 09:26

Het heeft echt geen zin om ideeën uit een ver verleden te recyclen. Zegt ook iets over het niveau van de journalistiek.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
AZ 4 Life
Fanpage-junk

13 sep 2019, 09:37

Even navraag gedaan bij de wethouder en die was duidelijk over dit stuk. 'Onzin verhaal, klopt helemaal niets van.' Sowieso vind ik dit stuk al niet heel erg geloofwaardig want AZ gaat dit natuurlijk nooit aangrijpen om het stadion uit te breiden naar 40.000 man. Die uitbreiding waar men aan zit te denken gaat over het doortrekken van de stoeltjes richting het veld en staanplaatsen achter het doel. Dan heb je het over een paar duizend zitplaatsen. Dan zal je eerder moeten denken in de richting van de 20.000-21.000 die Palaver hierboven noemt.
palaver
Supporter

13 sep 2019, 14:58

Een .gifje
Afbeelding

De mooiste impressie komt van StadiumDB.com. De beste site op het gebied van stadions en ontwikkelingen op stadiongebied.
Een uitbreiding zoals hier weergegeven zal veel minder opleveren dan 3.000-4.000 plaatsen, maar het is een hele verbetering.

Bron: http://stadiumdb.com/news/2019/01/nethe ... _expansion

Afbeelding

Heb er zelf ook een .gifje gemaakt:

Afbeelding

Met gelijk getrokken rijen op de ALM en VDB
De hoeken zijn verder doorgetrokken, maar niet helemaal (+6 rijen)
De VIC en de MOL zijn 4 rijen doorgetrokken (transparant/grijs weergegeven)
Plaats reactie