AZ in de bladen

Praat hier over verschenen stukken in de media over onze glorie
dirkjan
Invaller
Contacteer:

08 aug 2019, 09:09

En:

Jonas Svensson kan weer meedoen bij AZ

Jeroen Haarsma

OdessaJonas Svensson lijkt fit genoeg om vanavond te spelen tegen FC Marioepol.

De van een blessure teruggekeerde Noor trainde gisteravond voluit mee. Als Svensson speelt, gaat dat ten koste van de Japanner Yuki Sugawara. Reservespits Ferdi Druijf ontbreekt in Odessa, waar AZ vanavond om 19 uur Nederlandse tijd speelt tegen Marioepol. Druijf bleef ziek achter in Nederland. Thomas Ouwejan vervangt waarschijnlijk - net als zondag tegen Fortuna - de naar Spartak Moskou vertrokken Guus Til op het middenveld. AZ-trainer Arne Slot weet wat hij kan verwachten van de tegenstander: een ploeg met veel fysieke kracht die loert op de counter. ,,Dat is de stijl van veel ploegen uit de Oekraïense competitie’’, weet Slot.

,,Het interessante aan dit soort Europese wedstrijden is dat je niet precíes weet wat de kwaliteiten van de andere ploeg zijn. Dat weten zij ook niet van ons. Dus het is ook moeilijk te zeggen met welk resultaat wij hier tevreden kunnen zijn.’’

Verder maakte AZ gisteren bekend dat middenvelder Jeremy Helmer dit seizoen wordt verhuurd aan De Graafschap.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Leeuwenhart
Supporter

08 aug 2019, 10:16

Waarvoor dank Dirkjan!
klotsen
Supporter

08 aug 2019, 10:29

Antti Opdam schreef:
08 aug 2019, 07:24
Het is zeker wel één der primaire doelstellingen van AZ. Ik heb Huiberts het afgelopen jaar niets anders horen zeggen.
Groepsfase Europa League is inderdaad een doelstelling van AZ. Alleen de 1, 2, 3 uitspraak ging over de aandacht van Eenhoorn, niet de doelstelling(en).
palaver
Supporter

24 aug 2019, 14:15

Uit de Volkskrant van vandaag. Aan het woord komen onder andere Robert Eenhoorn, Remco Strik en Matthijs Keuning.

Afbeelding
palaver
Supporter

04 sep 2019, 13:49

VI, 4 september 2019

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

OM TE LEZEN: KLIK OP DE AFBEELDINGEN EN DOWNLOAD HET ORIGINEEL
AZ-073
Oude garde

07 nov 2019, 14:18

We blijven hot :-). Weet niet hoe dat met jullie is, maar krijg toch iedere keer wel een erg trots gevoel als ik dit soort positieve verhalen lees. Hopelijk komen er nog veeeeel meer.
Er wordt oa teruggekeken naar Jong AZ (met veel van spelers die nu furore maken) dat met enorme voorsprong werd in de 2e divisie en dat Hugo zelfs na de 2-4 zeperd niet sacherijnig naar huis reed
De onweerstaanbare opmars van de AZ-talenten

Iwan van Duren @iwanvanduren
REPORTAGE
Het voetbalsprookje van AZ houdt maar niet op. Afgelopen zaterdag won de ploeg gewoon weer, deze keer met 3-0 van FC Twente. PSV is intussen op achterstand gezet, de club uit Alkmaar hoeft alleen ajax nog boven zich te dulden. ‘Deze jongens zijn voor niemand bang.’

We zijn in Den Haag. Het stadion van ADO is weer voor een avondje van AZ. Op het plein staat een standbeeld van Aad Mansveld, binnen is het druk in het Hovenkamp-home. De man naar wie de ruimte vernoemd is, vindt het prachtig. ‘Het is ronduit indrukwekkend om te zien hoe er ook buiten de lijnen niemand bij AZ lijkt te zijn die het vuile werk schuwt’, zegt oud-linksback Hugo Hovenkamp. ‘Niet normaal hoe ze steeds weer vanuit Alkmaar al vroeg in de ochtend bezig zijn om hier alles zoveel mogelijk als thuis te maken. Dan ben je trots op je club. Straks mogen alle medewerkers weer mee naar Manchester. Mooi toch?’

Het zijn een beetje de Hout-jaren die herleven. Dat oude stadionnetje waar AZ in het begin van de jaren tachtig met Hovenkamp de hele Eredivisie dol speelde, en waar het onder Co Adriaanse met superpressie bijna nog een Europese finale haalde in 2005. Hovenkamp: ‘Ik had eigenlijk al afscheid genomen van die tijd, maar als ik de spelers nu met elkaar bezig zie, dan lijkt het wel een beetje op onze tijd. Lekker dollen met elkaar, maar zodra er gepresteerd moet worden, is iedereen paraat.’

Trainer Arne Slot is benieuwd naar hoe zijn spelers reageren op de recente successen. ‘Hoe je aan de wedstrijd begint na een 6-0 en een 4-0 overwinning in de laatste duels’, zegt Slot. ‘Ik heb volgens mij de afgelopen weken met alle spelers interviews gezien.’ De nieuwe status wordt bevestigd door de woorden van Gonzalo García, coach van de tegenstander van vanavond, FC Twente: ‘Tja, AZ... Dat is natuurlijk een andere league.’ García ziet zijn team al snel met tien man staan na een rode kaart voor doelman Joël Drommel, en uiteindelijk met 3-0 verliezen. Slot is gematigd tevreden, wat ook al wel veel zegt over de nieuwe verhoudingen in de Eredivisie. ‘Maar ik heb geen ander gedrag gezien. En dat beviel me goed, al was het niet onze beste wedstrijd. Ik merk wel dat er anders naar ons wordt gekeken, zeker na onze overwinningen bij PSV en Feyenoord. We kijken niet naar anderen; als je zelf veel wint, kom je vanzelf boven. Alleen ajax blijft natuurlijk alles winnen, dat is dan ook de ploeg die boven ons staat.’

Ook de spelers van AZ zijn wat mopperig over hun prestatie. Calvin Stengs vindt zijn eigen optreden maar zozo; 3-0 had zomaar 6-0 kunnen zijn. Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. Drie keer raken de Alkmaarders paal of lat, de schotenbalans is 33-3; iedere drie minuten een doelpoging van de thuisclub dus. De cornerverhouding: 13-0! En dan hebben we het nog niet eens over het balbezit gehad: 70,1 procent voor AZ, wat dus betekent dat Twente amper twintig minuten aan de bal is geweest. Niet slecht voor een matige wedstrijd. AZ is ‘an amazing team’, verzucht García dan ook na afloop.

TROTS
Hovenkamp weet hoe lastig het is er iedere week te staan. Hij is al ruim veertig jaar werkzaam in Alkmaar en nu is hij echt trots. Want nog maar negen jaar geleden was de club zo goed als failliet. ‘Ach, man, het is zo mooi. We zijn verdergegaan met jonge gasten, met een plan. En dan zie je nu een ploeg die bij wijze van spreken al samenspeelde toen de jongens dertien waren. En er zit nog zoveel rek in. Waarom zou AZ niet voor de Champions League gaan? Zo lang mogelijk in het spoor van ajax blijven en dan als nummer twee eindigen?’

Verbijsterd kijken we hem aan. Al bijna twintig jaar kennen we hem en bijna twintig jaar moppert hij over zijn AZ. Maar Hugo straalt. Het is nog maar twee jaar geleden dat AZ er tegen Lyon afging met 7-1, nadat het thuis al met 1-4 had verloren. Van die ploeg is alleen het hart van de defensie nog over. Terwijl de buren uit Amsterdam met flink wat aankopen Europa veroveren, dartelen de daklozen uit Alkmaar met een team vol zelfopgeleide talenten door de Eredivisie. Waar het lange tijd bij bloemen en complimenten bleef, vegen ze nu steeds vaker ook grote tegenstanders van het veld.

Lang was het ook zo dat AZ maar niet kon winnen van de traditionele topdrie in Nederland. Maar na de 0-3 bij Feyenoord, de 0-4 bij PSV en de 0-0 in Den Haag tegen Manchester United, zonder ook maar één schot op doel van de Engelsen, dient de vraag zich steeds meer op waar de bovengrens (en de ondergrens) ligt van de jonge veulens uit de Kaasstad. Een vraag die we dit seizoen week na week beantwoord zullen krijgen. En dat is een verhaallijn die je wilt volgen. Sterker nog, het leidt tot een soort bingewatching.

De opmars van een groep talenten vanuit de Tweede Divisie naar de top van de Eredivisie is ook onweerstaanbaar. Vooral omdat je geen idee hebt waar die zal eindigen. AZ is als een beginnend restaurant met in de keuken een ambitieus stel vrienden die dromen van een Michelin-ster. Alles moet goed zijn, elk detail is belangrijk. Het plezier van het gezamenlijke doel spat ervan af, de ernst en het besef dat je daar heel hard voor zal moeten werken, zijn bijna voelbaar. Want met alleen talent red je het echt niet. Tegelijkertijd is talent ook wel het laatste probleem. De intelligente passes van Calvin Stengs doen de mond vaak openvallen. Hij heeft al gezien wat je als kijker pas ziet als de bal vertrokken is. De chemie met en doelpunten van zijn maatje Myron Boadu. Twee jongens die op het moment van doorbreken zware blessures opliepen. Boadu die na drie trainingen bij ajax te horen kreeg dat hij niet goed genoeg was en nu uit alle standen raak schiet. Maar ook het verhaal van Owen Wijndal, die eveneens niet goed genoeg werd bevonden in Amsterdam en nu dat andere enorme talent, Thomas Ouwejan, gewoon voorbij lijkt. De loopacties van de backs, de ongekende volwassenheid van Teun Koopmeiners op het middenveld. Doelman Marco Bizot die zich al bij de selectie van Oranje keepte en tegen FC Twente een clubrecord brak door in de eerste twaalf competitieduels liefst acht keer de nul te houden.

EXCEPTIONEEL
Maar bovenal het spelplezier, de lol en de stoïcijnse wijze waarop de ploeg als een Zwitsers uurwerk wedstrijd na wedstrijd de radertjes laat lopen. Het is niet voor het eerst in de geschiedenis dat AZ een exceptionele ploeg op het veld brengt, of – laten we ons niet te veel laten meeslepen – een team met de contouren van een exceptionele ploeg. Exceptioneel ben je pas als je met mooi voetbal ook nog eens prijzen pakt. Titels zoals in 1981 en 2009 zijn nog ver weg.

Of als je een positieve recensie krijgt van clubicoon Hovenkamp, die in 1981 kampioen werd met AZ ’67. Dat is pas echt bijzonder. Anno 2019 reist hij nog steeds alle uithoeken van Europa af om naar talenten te speuren. Het liefst zit hij deze dagen zo dicht mogelijk bij de club. ‘Deze gasten spelen met zóveel plezier dat ik er zelf blij van word. Dus vraag je mij of het te vroeg is om over een exceptioneel AZ te praten, dan zeg ik: absoluut niet. Ik zat in de auto na die 2-4 nederlaag tegen Heerenveen en mijn hele leven heb ik na een nederlaag een kop als een vergiet, dan weet Jeanet thuis hoe laat het is, daar wen ik nooit aan. Normaal moet je dan echt niet tegen me aan lullen. Maar nu, ik zweer het je, reed ik vrolijk naar huis, ik wist niet wat me overkwam. Ook die wedstrijd hadden ze veel meer balbezit en veel meer kansen. Wilden ze domineren. Het is zo verdomde leuk naar AZ te kijken. Jongens die hier al vanaf hun twaalfde spelen, die je zo goed kent en altijd voetballen. Ik vind het niet zo raar als je zegt dat dit een exceptioneel team is. Dat is het namelijk ook. Ze zijn op elkaar ingespeeld, kennen elkaar en hebben vooral een perfecte instelling. Het plezier en de zin om te voetballen spatten ervan af. We hebben ze zien opgroeien. Die Griek zonder tanden (Pantelis Hatzidiakos, red.) stond in de jeugd al op de Ben-Side. Ik kan daarvan genieten. Jammer dat hij tegenwoordig zo slist...’ Zijn persoonlijke favoriet? Dat is de man op de linksbackpositie, waar Hovenkamp zelf altijd opereerde: Owen Wijndal, die ook tegen FC Twente weer paal en kruising raakte. ‘Ongelooflijk dat ajax hem heeft laten lopen. Natuurlijk moet hij nog veel leren, maar die drive naar voren, zijn timing, zijn flair... Die kan zó Oranje gaan halen. Daar heeft hij de kwaliteiten voor.’

Toeval is het natuurlijk allemaal niet meer. ‘We werken hier al zo lang aan. Het is toch de jeugdopleiding, daar gaat veel goed. Ik kan me zo goed herinneren dat die gastjes allemaal met Jong AZ mochten voetballen tegen de amateurs in de Tweede Divisie. Al die ventjes die Nederland nu leert kennen, waren toen al op weg. Waren ze net zestien en dan ging het tot de zeventigste minuut gelijkop, en wonnen ze vaak net doordat ze vaker trainden dan de tegenstanders. Martin Haar was natuurlijk ook de perfecte man op de bank om die gasten te kneden en klaar te maken voor het hoogste niveau. Daarna gingen ze door naar de Eerste Divisie en ook weer met dezelfde jongens. Dan gaat het hard, hoor.’

SNOTNEUZEN
Je bent al best oud als je ooit voor Haarlem speelde. Martin Haar won daar in een ver verleden de Gouden Schoen als beste voetballer van Nederland. Na dik twintig jaar als assistent op de bank naast grootheden als Louis van Gaal, Ronald Koeman, Dick Advocaat, Co Adriaanse en Willem van Hanegem ging Haar uitermate succesvol aan de slag met de talenten van AZ. ‘Denken ze dat ze Barcelona zijn of zo?’ Haar buldert nog van het lachen als hij terugdenkt aan de manier waarop de mopperende John de Wolf werd geconfronteerd met de spelers die nu furore maken in de Eredivisie. ‘Hij was toen trainer van GVVV, grote club natuurlijk, en daar kwamen wij met allemaal jongens van zestien, soms vijftien jaar. Dat was even slikken voor hem na de wedstrijd, stond er 1-4 op de borden. Of 0-4 kan ook.’

Zijn ventjes moesten het wekelijks opnemen tegen beulen uit de Bollenstreek en vechtjassen uit de vissersdorpen. Jongetjes tegen mannen. ‘Je zag toen al dat onze jongens echt goed waren, het inzicht hadden. Want alleen goed kunnen voetballen is nog lang niet alles. Net even dat stapje opzij doen, even uitzakken, uit de rug lopen, ontwijken; dat inzicht was zo goed bij veel van die gasten. En als je dan iedere week tegen volwassen mannen moet voetballen, dan weet je dat je uit de duels moet blijven, wil je zelf kunnen gaan voetballen. Boadu was vijftien, dan ga je bij Kozakken Boys over de hekken als je het alleen op fysiek laat aankomen. Echt, schrijf het maar met hoofdletters op: die Tweede Divisie is het beste wat je maar kunt hebben voor al die jonge talenten. Katwijk, De Treffers, Kozakken Boys... De beuk ging er wel in, ja. Zeker als er wat van die snotneuzen het veld op kwamen. Dat is het allerbeste wat je kan overkomen als je al goed kunt voetballen. Dan leer je heel snel hoe je de bal snel moet laten lopen, precies wat je nu terugziet inderdaad.’

Ik geniet pas echt als ik zie hoeveel vuil werk ze voor elkaar opknappen
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus. De vruchten die nu uit de Alkmaarse boom vallen, zijn het gevolg van jaren werk. Van een duidelijke, oer-Hollandse keuze. Steeds vaker kiezen jonge spelers bewust voor AZ, waar de opleiding niet veel onderdoet voor die van de buren, met als bonus dat je in Alkmaar ook nog eens eerder de kans krijgt in de hoofdmacht. ‘We hebben een geweldige opleiding. Maar ook bij het eerste elftal kunnen we ons op het gebied van voeding en training meten met ajax. Vraag maar aan die jongen van De Wit die net is overgekomen van ajax. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Dat gedoe met Dirk Scheringa toen we bijna failliet waren, helpt natuurlijk wel als je als club niet het geld hebt om alleen te kopen en je je eigen jongens als het ware voor de leeuwen moet gooien.’

Dat gebeurde ook bij Feyenoord in 2010, ook daar stond ineens de ene na de andere belofte op. AZ barst natuurlijk van het talent, dat kon een blinde een paar jaar geleden al zien. Jong AZ werd met een straatlengte voorsprong kampioen en promoveerde naar de Eerste Divisie. Haar kreeg nog even dispensatie, maar moest vanwege een gebrek aan papieren stoppen van de KNVB. Intussen is hij opnieuw kampioen geworden, met de amateurs van Velsen. ‘Moet ik verdomme wéér het hele land doorreizen’, grinnikt hij. Maar hij is ook terug bij AZ, via de achterdeur én technisch directeur Max Huiberts. Deze dagen begeleidt Haar de jeugdteams drie dagen per week. De ervaren oud-prof neemt de talentjes apart. ‘Je moet altijd lol hebben. Maar wil je er echt komen, dan moet je alles geven. Om te kunnen doorbreken, zul je iedere dag alles uit de training moeten halen. Alles in perfectie moeten willen uitvoeren. Een plan hebben en je daaraan houden. Elke training beter willen worden. Denk je dat Arjen Robben zo ver is gekomen omdat hij talent heeft? Nee, het is gewoon bikkelen. Iedereen kijkt nu naar de mooie combinaties, de sjablonen, het opendraaien. Maar ik geniet pas echt als ik zie hoeveel vuil werk ze voor elkaar opknappen. Ik weet nog dat Guus Til het helemaal niet zag zitten toen ik hem vertelde dat ik hem vooral van zestien tot zestien wilde zien pendelen. “Dat kan toch iedereen?”, vond hij. Maar die spelers zijn er echt niet zoveel meer. Daar ligt zijn kracht. Dan is het mooi als hij die rol oppakt en voor zeventien miljoen euro of zo wordt verkocht.’

‘Of neem Teun Koopmeiners. Al heel vroeg een superprof, maar hij zat bij Onder-19 even op een dood spoor. Zijn we met hem aan de slag gegaan. Het liep even niet zoals hij wilde, terwijl hij er alles voor deed wat nodig is: voeding, rust... Heb ik hem naar achteren gehaald. Zag hij niet zo zitten. Hij was toch een middenvelder. Daar kom je vanzelf weer terecht, eerst maar eens even van achteruit spelen. Daar had hij het spel vóór zich, kon hij spelers neerzetten en kwam hij in andere duels.’

‘De rest gaat alleen nog maar beter worden. Stengs is opgeroepen voor Oranje, er speelt al een heel stel bij Jong Oranje die ook aan de deur gaan kloppen. Zo mooi om te zien als je die gastjes al vanaf hun twaalfde met een plan hebt begeleid en ze dan via de Tweede en de Eerste Divisie nu gewoon doorgaan.’

Nederland heeft allang een topvier, dus zullen we dat ook gewoon zo gaan noemen dan?
DOORPAKKEN
Haar heeft geen twijfels als we hem vragen of het niet wat prematuur is te denken dat er voor de derde keer een exceptioneel AZ is opgestaan. ‘Het is nu een kwestie van doorpakken, ze ruiken het succes. De kunst is stabiel te blijven, maar dat zit er diep in, daar is tijdens de hele opleiding op gehamerd en zelfs op geselecteerd. Ze zijn nergens van onder de indruk. Normaal doen, je correct gedragen. Er zitten zo vier spelers bij die ik wel als buitencategorie durf te bestempelen: Stengs, Wijndal, Boadu en Koopmeiners. En ik zie er nu in de opleiding alweer een paar die straks óók gaan komen. De ene lichting staat er nog niet of de volgende zorgt alweer voor concurrentie. Dat team in 1981 was veel ouder, echt goed. En het team waarmee we bijna de UEFA Cup-finale haalden met Co Adriaanse en de titel met Louis van Gaal, was ook al ouder en verder. Toen kochten we ook elk jaar een paar spelers. Nu brengen we ze zelf. Deze jongens worden alleen maar beter, zijn voor niemand bang en komen nu vanzelf op een hoger niveau met Jong Oranje, Oranje en de Europese duels. Wat dacht je van Pantelis Hatzidiakos? Hij is nu van Jong Griekenland bij de nationale A-selectie gehaald en speelde onlangs tegen Italië. Wat denk je dat dat met je ontwikkeling doet? Hij is wat later gekomen, maar was ook in de Tweede Divisie al aanvoerder.’

‘Weet je wat mijn mooiste moment was bij Jong AZ? De laatste minuten van de kampioenswedstrijd tegen VVSB. Die werden helemaal dol getikt, het stond al 6-0 en vlak voor tijd ging Stengs alleen op de keeper af. Hij kon ’m op alle mogelijke manieren maken, maar weet je wat hij deed? Hij legde de bal af naar een medespeler, die ’m erin schoot. Dan heb je het echt begrepen. Hoe goed je ook bent, het draait altijd om het team.’ Hugo Hovenkamp wil zoals gebruikelijk het laatste woord. ‘Want weet je waar ik echt niet tegen kan? Dat gelul van journalisten over een traditionele topdrie. Donder toch op! We pakken al weet ik niet hoelang minstens zoveel punten als Feyenoord. De laatste jaren zelfs meer. Nederland heeft allang een topvier, dus zullen we dat ook gewoon zo gaan noemen dan?’
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
AZuid-Scharwoude
Seizoenkaarthouder

07 nov 2019, 17:40

Mooi stuk! 😀
FugAZi
Fanatic

07 nov 2019, 20:23

AZ-073 schreef:
07 nov 2019, 14:18
We blijven hot :-). Weet niet hoe dat met jullie is, maar krijg toch iedere keer wel een erg trots gevoel als ik dit soort positieve verhalen lees. Hopelijk komen er nog veeeeel meer.
Er wordt oa teruggekeken naar Jong AZ (met veel van spelers die nu furore maken) dat met enorme voorsprong werd in de 2e divisie en dat Hugo zelfs na de 2-4 zeperd niet sacherijnig naar huis reed
Yes al jaren heel blij met het ingezette beleid en heel trots dat het er nu zo uitkomt. Dat deze groep talenten (aangevuld met toch wel zeer goede aankopen) nu de extra stap aan het zetten zijn is echt genieten.
Plaats reactie